Hírek - 2020. október 27.Stabat Mater: célegyenesben

Célegyenesben hat nemzet művészei. Tánc keresztfán túli üzenettel. Háború, megváltás, bibliai szereplők. Pergolesi, valamint Sosztakovics érzelmeket felkavaró muzsikája. A Stabat Mater a Sopron Balett és a St. Pölten-i Europaballett nagyszabású koprodukciója két koreográfus gondolataival. A stáb csütörtökön mutatkozik be a sajtó képviselőinek, majd október 30-án a közönség is megtekintheti az előadást a Soproni Petőfi Színházban.

Hat nemzet - magyar, orosz, ukrán, osztrák, brazil, olasz - képviselőivel, szimfonikus zenekarral, operaénekesek és helyi gyermekek részvételével láthatják a nézők a Stabat Mater táncművet a Sopron Balett és a St. Pölten-i Europaballett koprodukciójában a leghűségesebb város teátrumában.

Alekszej Batrakov és Demcsák Ottó koreográfusok a világ legismertebb Mária-himnuszát inspiráló történetet dolgozták fel Sosztakovics, valamint Pergolesi varázslatos, érzelemgazdag muzsikájával. Az évad kiemelkedő, nagyszabású, különleges élményt és látványt kínáló bemutatója novemberben is megtekinthető.

Az első felvonásban Alekszej Batrakov koreográfiáját tekinthetik meg a nézők. Gondolatai központjában a fiát elvesztő asszony fájdalmát helyezi, mégpedig a háború tükrében. Időtlenül, mert háborúk ma is zajlanak a világban, anyák siratják gyermekeiket, az apokalipszis bibliai lovasai pedig vágtatnak. Inspirációt jelentett számára Sosztakovics zenéje, erre készít klasszikus alapú, megközelítőleg hatvan perces koreográfiát. Ebben a részben soproni gyerekek is szerepelnek. Történetében az egyedül maradt nő gondolatait, érzéseit, idézi meg. Álmokat, emlékeket láthatunk, amelyek nem hagyják nyugodni az asszonyt, fájdalom, szenvedés kíséri az útját, s a szörnyű valóság. Életképek sorozata, nagyívű, drámai jelenetek érzékeltetik, az értelmetlen pusztítás és pusztulás közben merre is fordulhat az ember a reményért, hitért, az élet szolgálatáért. Az orosz szakember elmondta: a jóság és könyörületesség, élet és halál, az áldozatvállalás, a másokért való élés gondolatát feszegeti a történetével, amely minden korban érvényes kérdéseket vet fel. Ő a koreográfiában a klasszikus alapú táncstílust helyezte előtérbe a mozgások, jelenetek, helyzetek, képek kialakításakor. A különleges díszlet és jelmezvilágot Húros Annamária alakította ki.  

Demcsák Ottó Pergolesi legismertebb feldolgozását választotta a történet ábrázolásához. A mintegy negyvenöt perces második részben a koreográfus a négy evangélium felhasználásával mutatja meg a történetet, megjelenítve több bibliai szereplőt: Máriát, Jézust, Mária Magdolnát, Arimateai Józsefet, Simon Péter, Jánost, Szalómét és az angyalokat. Közülük egyiket bukott angyalként ábrázolja. Ő a szakralitást kiemelve közelíti meg a keresztfa alatt álló asszony fájdalmáról szóló művet. Koreográfiájával azt is üzeni: a krisztusi megváltásban ott a lehetőség, hogy a rossz erőket legyőzheti az ember, s nemesedhet a lelke a próbatételek közben. A zenei alkotást minden egyes előadáson a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar adja elő Kóczán Péter vezényletével. Dupla szereposztásokban énekel majd Benedekffy Katalin, Eisienbeck Ágota, Megyesi Schwartz Lúcia, Forgó Eszter. A két részt gondolati és érzelmi síkon Mária jelenései kapcsolják össze. Máriát Szőcs Erika jeleníti meg.

Az első felvonás különleges díszlet és jelmezvilágát Húros Annamária alakítja ki. A másodiknak ő a jelmeztervezője, a díszlet itt Demcsák Ottó munkája. A dramaturg Katona Imre. Az egész előadás rendezője Demcsák Ottó.

Az osztrák kapcsolat

A Sopron Balett és a St. Pölten–i Europaballett között  a 2018–ban kötött együttműködés szemmel láthatóan tartalmasnak bizonyult, hiszen a tavalyi Szving meg a tangó koprodukcióban készült nagy sikerű táncjáték elnyerte a soproni közönség tetszését. Az Ausztriából érkező neves táncműhely a Coco Chanel életéről szóló új produkciójának bemutatóját a Petőfi Színházban tartotta, ez volt a nemzetközi turnéjuk első állomása egyben. Ebben az évadban a Stabat Mater táncműhöz érkeztek szereplők az osztrák csoportból.