Hírek - 2018. november 15.Az Aida-kultusz: 25 előadás, közel tízezer néző

Három sportarénát zsúfolásig megtölteni képes közönség, azaz közel tízezer ember látja összesen a Soproni Petőfi Színház sikerdarabját, az Aida című musicalt Pataki András rendezésében. A produkció négy bérletszünetes előadással búcsúzik a leghűségesebb várostól, november 23-án, 24-én (ekkor kétszer látható a darab) és 25-én. Szakál Attila díszlettervező-koreográfus szerint egyfajta belső kultusz alakult ki a szereplők és a nézők között a műhöz kapcsolódva.

Az Aida a novemberi bérletszünetes alkalmakkal és a tavalyi barlangszínházi kirobbanó erejű előadásokkal együtt összesen 25-ször szerepel a teátrum műsorán. A színház történetének egyik sikerelőadása nagy és emlékezetes sorozatot tudhat maga mögött. Országos nézői érdeklődés, felállva ünneplő publikum, könnyekig meghatódó közönség és színészek, katarzist adó estek jellemzik a darab útját. Ebbe belefért még egy jó hangulatú közönségtalálkozó is, amikor a főszereplők sokáig állták a rajongók ostromát a közös fotókért, rengeteg aláírást kiosztva. A Tim Rice és Elton John művéből készült darab stábja és a közönség nagyon egymásra talált Sopronban. 

- Ez az előadás Párizsban vagy Rómában ugyanúgy megállná a helyét, mint itt Sopronban. Azért is mondom, mert mindegyik városban láttam zenés darabokat, s összehasonlítva: a mi produkciónk sem ér kevesebbet az ottaniaknál. Nekem ez a musical és a soproni Aida pályafutásom csúcsa - hangsúlyozta a soproni darab díszlettervezője és koreográfusa Szakál Attila, aki a 2007-es magyarországi, székesfehérvári ősbemutatónak volt a társkoreográfusa.

Úgy véli, a mű titka Elton John remek zenéje mellett a klasszikus szerelmi történet és az, hogy az európai nézők mindig vonzódva érdeklődnek az egzotikus tájak, városok, országok, kultúrák iránt. Az Aida esetében ez a díszlettervezésnél a barlangszínházi helyhez alkalmazkodva megadta számára az egyiptomi látványvilág irányvonalát, amihez Húros Annamária különleges és egyedi jelmezei még erősebb hatást gyakoroltak. Ebben is más a soproni Aida, mint a fehérvári volt.

Mindemellett Szakál Attila hozzátette: a nagy létszámú kórus, a zenekar magas szintű teljesítménye, a táncosok ereje, az egész stáb csapatmunkája is kellett ahhoz, hogy számára is minden várakozáson felüli sikert hozott ennek a musicalnek a színpadra állítása.

- Az Aida szereplőiben és az előadáshoz közel kerülő nézőkben kialakult egyfajta belső kultusz, kötődés a műhöz, ehhez a csapathoz, az előadáshoz. Szeretik a darabot játszani. Énekelni, előadni a dalokat a művészek, a közönség pedig gyakran könnyekig meghatódik a közös színházi élmény közben. Nem szentimentális könnyezés ez, inkább annak a hatása, amit képvisel a soproni Aida rendezésben. A finálé-dal ereje pedig felteszi minderre a koronát. Az ősbemutató alkalmával is akadtak olyan esték, amikor felállva ünnepelték a stábot, ám arra nem emlékszem, hogy ennyiszer és ilyen sorozatban pattantak volna fel a helyükről a nézők, mint itt. Nagyon boldog vagyok és örülök a sikernek - válaszolta érdeklődésünkre Szakál Attila, aki, ha elfoglaltságai engedik, akkor tervezi, hogy eljön az Aidai valamelyik bérletszünetes előadására.   

Talán  a fentiek miatt sem véletlen, hogy a búcsúra készülve hamar elfogytak a jegyek a bérletszünetes alkalmakra, ezért a kiadott műsorhoz képest még egy előadást meghirdet a soproni színház. Így  november 24-én (szombaton) 15 órakor is műsorra tűzi a produkciót a teátrum.


 

Szakál Attila (balra) a tavalyi barlangszínházi sajtótájékoztatón. Ekkor még nem gondolta, hogy ennyire egymásra talál a közönség és a stáb Sopronban
Fotó: Torma Sándor