Mythos Coco
Ötlet és koreográfia: Peter Breuer
Peter Breuer koreográfus az életrajzi alapokon nyugvó balett történetét egy asszony mítoszának szenteli, aki a divat világát forradalmasította, korának művészvilágát inspirálta, és már életében megalkotta saját legendáját. Peter Breuer vallja, hogy maga a tánc is mítosz, s mivel lehetne jobban megközelíteni Coco Chane mítoszát, ha nem a tánc sajátos eszközeivel.
A történet motívumai:
Amikor Coco Chanel 1954–ben Salzburgban üdült, egy fiatal liftes fiú népviseleti felöltője (kabátja) inspirálta a legismertebb Chanel-ruhadarab, a klasszikus Chanel kosztümkabát megalkotására. Legalábbis a márka legendája szerint, mely történet illik Coco Chanel azon fáradozásai sorába, mellyel már életében a saját mítoszát kívánta felépíteni.
1909-ben Párizsban alapított egy kalapszalont a korán árvaságra jutott „Gabrielle” Coco Chanel , aki a származásával kapcsolatban mindig újabb és újabb történetekkel rukkolt elő a nyilvánosság számára. Ebben az időben csak magának és barátnőinek tervezett ruhákat. Ami számára fontos volt a divatban: az egyenes szabás és a kényelmes, természetes viselet.
Levágatta a haját, nadrágot viselt, ami abban az időben forradalmi tettnek számított – de a siker is rátalált: 1915–ben megnyitotta első saját divatházát, és a 20 -as években már értelmiségiek, művészek, gazdag iparmágnások illusztris köreiben mozgott. Barátságot ápolt Igor Sztravinszkijjal, Jean Cocteau-val, és Pablo Picassóval is. Westminster hercegén keresztül bejutott a legmagasabb szintű angol társasági körökbe, s Winston Churchill és Windsor hercege is a baráti társaságához tartozott. A 30–as évek elején a Hotel Ritz egy luxus lakosztályában lakott, és 4000 alkalmazottja volt.
Coco Chanel számos szerelmi viszonyba keveredett. Különösen bizarr Hans Günther von Dincklagéval, a német diplomatával folytatott kapcsolata, aki a német birodalmi titkosszolgálat főhívatalának különleges megbízottja volt Franciaországban. Chanelnek, mint az F–7124-es ügynöknek, a „Modellhut” akcióban állítólag Winston Churchillt kellett volna meggyőznie, hogy a németekkel a háború befejezéséről tárgyaljon. Hogy pontosan mi történt egykor, a Divatház mai álláspontja szerint – Coco Chanel szellemiségét követve – „minden kétséget kizáróan egy misztérium marad”.
Breuer Ballett Salzburg / Europaballett
Peter Breuer mint a Salzburg Balett vezetője mára – 25 év után – művészeti tanácsadó szerepkörbe vonult vissza, de a színházi világban továbbra is koreográfusi munkák fémjelzik a nevét. Életútja pedig a továbbiakban beteljesedett egy társulattal, melyre a legsikeresebb koreográfiáit szabta: a nemzetközi összetételű St. Pölten-i Europaballettból Michael Fichtenbaum vezetésével megalapította a „Breuer Ballett Salzburgot”.
Az Europaballettet mint a világ minden tájáról érkező fiatal balett-tehetségek kovácsműhelyét tartják nyilván, rendszeres vendégfellépésekkel a Bécsi Állami Operában, a Salzburgi Ünnepi Játékokon, Kubában, továbbá Magyarország, Horvátország, Szerbia, Románia és Csehország vezető színházaiban. Legfrissebb produkciójukat Renato Zanella, az Europaballett jelenlegi irányítója (korábban a Bécsi Állami Operaház balettigazgatója) indította európai turnéra 2019 májusában Wolfgang Amade címmel.
Az Europaballett koncepciójához hozzátartozik az együttműködés a táncművészet kiemelkedő szereplőivel, így Zanella mellett Peter Breuer és Artur Kolmakov is koreográfusként tevékenykedik az Europaballettben. S olyan kiemelkedő táncosok kerültek ki műhelyekből, mint Karina Sarkissova (egykor Bécsi Operaház, ma Budapesti Állami Balett), Kirill Kourlaev (Bécsi Állami Operaház), Maria Abashova (Boris Eifman Balett), Anna Yanchuk, Kristina Kantsel,Lilli Markina (Salzburg Ballett) és Natalie Kush.
Szereplők:
Alkotótársak:
Előadások:
- 2020. február 27. csütörtök 19:00 - Petőfi Színház - Bérleten kívüli
- 2020. február 26. szerda 19:00 - Petőfi Színház - Bérleten kívüli