Hírek - 2021. január 7.A lélek énekel

Élete meghatározó élménye, mérföldköve, hogy énekesként részt vehet a Stabat Mater táncműben a leghűségesebb város teátrumában. Benedekffy Katalin a Sopron Balett és a St. Pölten-i Europaballett koprodukciójában szerepel, mégpedig rendhagyó módon. Az előadás részeként a világ leghíresebb Mária-himnuszát énekli Pergolesi átiratában a Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar kíséretében. Ő már nagyon várja, hogy újra színpadra léphessen a Petőfi Színházban és találkozhasson a közönséggel, a társulattal, a zenészekkel. Amíg ez nem jöhet létre, Erdélyről szóló dokumentumfilmjéből könyvet ír. Portré a fiatal művészről, aki a tervek szerint más műfajban is színpadpadra lép ebben az évadban.  


Előbb énekelt, mint beszélt kiskorában. A zene kiválasztotta magának, ő pedig szolgálja azóta. Benedekffy Katalin színes egyéniség, sokoldalú művész, aki több műfajban képes elvarázsolni a közönséget. Most különösen örül annak, hogy a Stabat Materben, a Sopron Balett és a St. Pölten-i Europaballett koprodukciójában szerepelhet. 
 

Tűzről pattant székely lány

Benedekffy Katalin tűzről pattant székely lány. Lépései nyomában képzeletben járhatunk Nagygalambfán, a Fogarasi havasban, a Madarasi-Hargitán, Csíksomlyón. Hozza magával, a lényével, kisugárzásával egy olyan világ atmoszféráját, amely neki hitet és gyökeret adott, hogy utána szárnyalhasson. Sokoldalúságára jellemző, koloratúrszoprán énekesnőként sem lehet beskatulyázni. Hol népdal-és nótaénekesként, majd nagyszabású operaszerepek hősnőjeként láthatják a nézők, akik ezután megcsodálhatják operett-dívaként. Mindemellett talán a legkedvesebb számára, amikor szakrális műveket énekelhet templomokban, hangversenyeken, s most Sopronban a színpadon úgy, hogy mögötte szimfonikus zenekar játszik, előtte pedig egy táncelőadás zajlik. Még nem vett részt ilyen jellegű produkcióban.

Mint mondta, szakrális klasszikus műveket pályafutása eleje óta énekel. Mozart, Vivaldi, Bach, Händel, Pergolesi nagyszabású szerzeményei kísérik a sorsát, útjait. Ő ekkor érzi igazán, milyen a zenét szolgálni hittel felvértezve. Számára más énektechnikai, jelenlétbeli kihívásokat tartogatnak ezek a dalok, mint a nagy operaszerepek, amikor egy hősnőt, egy szerepet kell megformálnia utakkal, jellemfejlődési szakaszokkal. Ahogy megfogalmazta, az ember építkezhet a saját életéből, sorsából. Rezonálhat szerelemre, megcsalásra, asszonyi sorsokra, női példákra. A színészi eszköztár ilyenkor komplexen működik az előadóban, hiszen az opera ebből a szempontból a legnagyobb kihívásokat tartogató legnehezebb műfaj. Teljes önazonosulást, bele élőképességet követel. Szakrális művet szerinte azonban még ennél is felemelőbb tolmácsolni. 

Szakrális művet felemelő énekelni
A Stabat Mater tapsrendjében. A stáb várja, hogy újra műsorra kerüljön a táncmű


A Stabat Mater igazodási pont

- Más dimenzióba kerül az előadó, ha ilyen jellegű művel találkozik, mint most például a Stabat Mater. Amikor elkezdtem a klasszikus hangképzést, az akkori mesternőm, Laki Krisztina tanácsára tanultam részleteket a darabból. Énekelhettem azokat koncerteken is, ám egyben most adhatom elő először a teljes darabot Sopronban és nagyon örülök, hogy különleges koncepcióval léphetek színpadra. Ez a mű számomra fontos igazodási pont szellemileg, gondolatilag. Nemcsak énektechnikailag kíván más előadásmódot, azonosulást egy előadótól, hanem azt kéri, sugallja, az ember tisztán, alázatosan szolgálja a dallamot, a szerzeményt, a muzsikát, amely díszítettségében, stílusjegyeiben, tisztaságában eltünteti az ég és föld határait. Ilyenkor a lélek énekel - mondta Benedekffy Katalin, akit ismerősként üdvözölhettek a soproni nézők. Az elmúlt szezonban A víg özvegy operett főszerepét emlékezetesen, nagy sikerrel formálta meg a leghűségesebb városban, ahol annyira megszerették, hogy a tervek szerint a tavasztól a Bál a Savoyban revüoperettben látható Madelaine szerepében.

A víg özvegy főszerepében a soproni színházban

Könyvet ír, mesterképzésre jár

Amíg a színházak újra megnyithatnak, Benedekffy Katalin addig sem tétlenkedik. Erdélyről szóló saját dokumentumfilmjéből, a Huncutazás címűből - amelynek szerkesztője és rendezője is egyben - könyvet ír, cédét készít. (A filmet többször vetítette a Duna Televízió és a PAX TV.)

A filmről elkészülése után ezt mondta: "Akkor is az volt a vágyam, hogy az otthonomat azon a személyes érzésvilágon keresztül mutassam be, ahogy én abban felnőttem: legendákon, balladákon, néptáncokon-népdalokon keresztül az ott élő nagyszerű emberek lelkivilágán át a csordahajtástól egészen a szilvapálinkáig."

Benedekffy Katalin a könyvírás mellett részt vesz televíziós felvételekben, csiszolja a hangját mesterével, Hamari Júliával, közben mesterképzésre jár a kolozsvári egyetemre. Elmesélte, amikor tavasszal betört a járvány, s sorra maradtak el fellépései Ausztráliában, Olaszországban, Moszkvában, s lemondták erdélyi turnéját, itthoni előadásait, akkor először kétségbeesett. A második hullám betörésekor azonban már azt vette észre, annyi mindennel foglalkozik, hogy lassan 24 óra nem elég a napi feladataira. 

- A járványhelyzet, a művészi bizonytalanság, az, hogy új célokat kellett kitűznöm, segített megfogalmaznom: ki vagyok, hol a helyem a világban, hogyan akarok élni. Szeretném a saját értékrendemmel szolgálni a zenét, a kultúrát, abban a sokszínűségben, amely eddig is körbevett. Ha pedig a lélek énekelhet közben, akkor az számomra a legnagyobb öröm.      

Szeretném a saját értékrendemmel szolgálni a zenét, a kultúrát, abban a sokszínűségben, amely eddig is körbevett