Hírek - 2019. november 18.Muter, dzsinnek, színházi nevelés

A Muter meg a dzsinnek címmel zajlanak a soproni teátrum színházi nevelési programjának felsősöknek szóló előadásai a leghűségesebb város oktatási intézményeiben. A hét éve tartó program kimondottan diákoknak szóló produkciói Németh Ervin szakmai vezetői irányításával megtalálták az utat a fiatalsághoz. A mostani darab a gyermek találkozása a családon belüli alkoholizmussal szintén húsba vágó témát feszeget, mély gondolkodásra, kérdések feltevésére készteti a foglalkozásokon résztvevőket.
Németh Ervin, a program szakmai vezetője

A Muter meg a dzsinnek adaptáció Elekes Dóra azonos című könyve felhasználásával készült. A mű  2015-ben elnyerte "Az év gyerekkönyve" díjat.

Az előadás kiskamasz hőse igyekszik a maga nyelvén megérteni és magyarázni azt a világot, amelyben anyját – vagyis inkább csak mutert – fogva tartják az alkohol dzsinnjei. Vajon ki lehet-e szabadítani őt? Az előadás szerves részét képező foglalkozáson Németh Ervin vezetésével körbejárják a "Kinek a problémája?" dilemmát, és sort kerítenek arra is, hogy eljátszanak azzal a lehetőséggel: a főszereplő esetében a körülötte lévő embertársak közül ki és miképpen tudna segítségére lenni.
 
A Soproni Petőfi Színház hét évvel ezelőtt az országban elsők között indított színházi nevelési programot. A teátrum tudatosan, nagy energiákat mozgatva dinamikusan nyitott a fiatal közönség irányába, s a sikeres iskolaszínházi produkcióinak, valamint a városi és környékbeli pedagógusokkal való jó együttműködésnek köszönhetően nőtt ennek a korosztálynak a létszáma a bérletesek között. Mindemellett több ezer diák találkozott rájuk szabott témájú, iskolai keretekhez alkalmazott, a saját környezetükben bemutatott előadásokkal, hozzájuk kapcsolódó drámapedagógia foglalkozásokkal.

A soproni színházi nevelési programban a Dúvadnevelde, a Semmi, a Luke és Jon és a Bocsáss meg, Madárijesztő!  című darabok voltak láthatók a nyitó esztendőkben, illetve ezekhez az előadásokhoz kapcsolódtak a színháziszöveg-értési és a darab problematikáját a drámamunka eszköztárával feldolgozó foglalkozások. Ezután Németh Ervin és csapata a 35 kiló remény című produkcióval járta a városi és környékbeli oktatási intézményeket. Majd következett a Csillagkutya. A kemény, őszinte, ugyanakkor lélekemelő, különleges játék az anyátlanul nevelődő Joel életéről, a mindennapok nehézségeivel dacoló édesapáról szólt, akiket az emlékek és a jövőről dédelgetett álmok tartanak életben. Az elmúlt évadban a tánc formanyelvének megismertetése volt a cél, ezért készült A csodatévő lány című táncjáték Alekszej Batrakov koreográfiájával. A produkciót meghívták Budapestre a SŐT 7 Fesztiválra. 

Németh Ervin, a soproni program szakmai vezetője elengedhetetlennek gondolja, hogy a fiatalok életkoruknak megfelelő fontos, lényegi, filozofikus kérdésekkel szembesüljenek a színházi nevelési előadásokon vagy a bérletrendszerben szereplő darabokon keresztül. Ilyenek a „hol a helyem a világban” és a „ki vagyok én” kérdései, a „miből épülhetek” problémája, és persze lényegesek az emlékek, a szülőkhöz és a kortársakhoz kötő kapcsolatok, az élethez és az elmúláshoz való viszony. Szerinte olyan történeteket kell megmutatni, amelyek gondolkodásra ösztönzik a gyerekeket, mintát adnak számukra, hogy mindez beépülhessen a felnőtté válásuk folyamatába. Erről is beszélt Németh Ervin a soproni színházi klub legutóbbi összejövetelén.


A soproni teátrum Amikor a színház nevel... címmel kiadványban összegezte a programjának szakmai tapasztalatait és eljuttatta az oktatási intézményekbe, színházakba. A vidéki és fővárosi színházak az elmúlt esztendőkben egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek arra, hogy a jövő közönségét felneveljék, s később felnőttként a nézőtéren üdvözölhessék. A lehető legkisebbeket igyekeznek színházba vonzani.  A leghűségesebb városban a Liszt-központban Pöttöm Színház várja már akár a csecsemőket, a soproni teátrumban pedig ovis bérlet nyílt. Minden területen, így az értékesítésben új utakat keresnek hozzájuk. Ehhez kapcsolódik, hogy az idei Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) megnyitóján megrendezett “Színházat vegyenek!” konferencián adták át az évad legjobb színházi marketing tevékenységeiért járó díjakat. A Soproni Petőfi Színház óvodás bérletsorának népszerűsítésért született füzet - melyben az adott előadásokhoz kapcsolódó játékos feladatok és kifestők kaptak helyet - nyerte el az évad legjobb Merchandising-díját. A fiatal közönséget idén is szeretnék meglepni a soproni marketingesek.

A Muter meg a dzsinnek előadás szereplői:

Demeter Helga (a Soproni Petőfi Színház színművésze)
Grubits Flóra (Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium – Líceum, Sopron)
Hegedűs Csanád (Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium – Líceum, Sopron)
Papp Zsuzsanna Cserne (Szent Orsolya Katolikus Gimnázium és Általános Iskola, Sopron)
Pócsi Csenge (Hunyadi János Evangélikus Általános Iskola, Sopron)
Scheer Félix Dominik (Árpád-házi Szent Margit Gimnázium és Általános Iskola, Kőszeg)
Szedenics Dominik (Deák Téri Általános Iskola, Sopron)
Szőke Bence (Eötvös József Evangélikus Gimnázium, Sopron)

Adaptáló dramaturg, rendező és foglalkozásvezető – Németh Ervin

A fotók a Szent Orsolya Katolikus Gimnázium és Általános Iskola, Sopron foglalkozásán készültek