Hírek - 2024. október 4.A manézs és az élet
A manézs egy 13 méteres kör, ami a világból kiszakít egy teret, ott vallástól, bőrszíntől, országoktól függetlenül a másik vállára teszik a kezüket az emberek, elkapják egymást, legyőzik a gravitációt, repülni tudnak, ott csoda dolgok történnek. Ilyen világban kellene élni – mondta Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatója, Jászai-díjas rendező Kiss József vendégeként az Szerda esti beszélgetésekben.
Fekete Péter izgalmas, kalandos, polihisztorokat idéző életének gazdag, sokszínű és sokoldalú állomásaiba pillanthattak be a nézők, akik egy remekül, választékosan és izgalmasan mesélő, örökmozgó, mindent megoldó, a kultúra iránt elkötelezett, értékteremtő, hazai és nemzetközi szinten egyaránt jegyzett művészt ismerhettek meg.
A Fővárosi Nagycirkusz igazgatója beszélt középpolgári családi gyökeiről. Édesanyjáról, aki pedagógusként a tanítás révén az empátiájával, a közösségért, a közjóért való munkálkodásával adott példát számára, édesapja pedig – aki annak idején az első felhívásra jelentkezett Esztergomban pilótának – azt mutatta meg neki: legyőzhető a tér, az ég, a lehetetlen is. Később édesapja vállalati középvezető lett.
Elmesélte, kötődik Sopronhoz, gyerekkorában sokat járt át a városba a közeli Szombathelyről, mert itt volt uszoda is. Nyaralt a településen, sőt, az Országos Diáknapok keretében prózamondó versenyt nyert Sopronban. Régebben kultúráért felelős államtitkárként szintén kapcsolatban volt a városvezetéssel.
Beszélt életét meghatározó matematikatanáráról, Heigl Istvánról. Az ő szigora, keménysége, a logikára, a gondolkodásra, az összefüggésekre való rávilágítási képessége mind úgy hatottak rá, hogy később intézményeket, szervezetek tudjon vezetni, projekteket levezényelni.
Nem szeret gondolkodni a „mi lett volna ha” kérdéseken. Inkább az élteti: annyi csoda veszi körbe az ember életét, amit a szél szembe fúj velünk sorsunk közben, abban pedig ott a „van” szó, a lehetőség, a megvalósulás. Erre szeret figyelni.
Mesélt kalandos bűvészpályafutásáról, németországi életéről, hogyan pillanthatott bele abba, miként készülnek a kellékek, majd arról, miért ment Cardiffba rendezést tanulni, s miként vált belőle ott főiskolai tanár. Azt is elmondta, öt éven át több mint húsz alkalommal hozott angol nyelvű színházi előadásokat Nagy-Britanniából Magyarországra, ellátva a teljes magyar felsőoktatást, az összes magyar főiskola és egyetem angol tanszékét a nyelvoktatást segítő produkciókkal. Mindig foglalkoztatta, miként lehet a szórakoztató showbizniszt, a cirkuszt beemelni a művészeti ágak közé a színház világa és eszköztára közreműködésével.
Miután 2002-ben hazatért, dolgozott a Nemzeti Színházban oktatási- és nemzetközi ügyekért felelős igazgatóként. Ő találta ki akkor, a Nemzeti melletti HÉV-sínekre érkezzenek be a megyékből olyan vonatok, amik a közönséget szállítják az előadásokra. Ennek titka annyi volt, hogy észrevette, a sínek szélessége lehetővé teszi ezt, s addig levelezett, járt az ügy érdekében, míg ez meg nem valósult.
Fontos időszak volt számára Békéscsaba, ahol igazgatta a színházat, s közben meg tudták valósítani a színházi háttérszakmák képzésének lehetőségét.
Kulturális államtitkárként a Covid idején érezhette azt, ahogy a kultúra képviselői, a művészek példaértékű hozzáállást tanúsítottak egy rendkívüli időszakban. Átérezték a világjárvány okozta társadalmi hangulatot, és emlékezetesen, alázattal, példásan álltak helyt a nehéz helyzetben. Ekkor vezették be az online értekezést, amikor a kulturális szereplők, intézmények, színházak, könyvtárak, múzeumok, művelődési házak, zenekarok vezetői közösen beszélték meg a gondokat, cselekvési lehetőségeket az internetes lehetőségekkel élve.
Az ő időszaka alatt szűnt meg a kulturális TAO, amely több visszaélésre adott alapot. Ez nem mindenkinek nyerte el a tetszését, miközben tudta a színházi szakma, hogy kik, hogyan viszik ki a pénzt a rendszerből. Fekete Péter ezért javasolta, hogy célirányosan azok kapják a felajánlásokat, akik valóban meg is dolgoznak a támogatásért. Így 35 milliárd forintot sikerült a kultúrának megmenteni akkor.
Fekete Péter 2015-től a nemzeti cirkuszművészeti stratégia kidolgozásáért felel. A Nemzeti Cirkuszművészeti Központ főigazgatója, az Európai Cirkuszművészeti Szövetség elnökségi tagja. A világ jelentős cirkuszművészeti szakmai rendezvényeinek állandó meghívottja, a legjelentősebb nemzetközi versenyek zsűritagja, szakmai konferenciák előadója.
A beszélgetés végén elmondta, neki mit jelent a cirkusz.
„A cirkusz egészen hihetetlen világ. Egy számít, figyeljünk egymásra. Ott a másik lélegzetét, a szívverését is érzi az ember. Összhangban kell lenni, meg kell bízni egymásban, ezért minta értékű, csoda hely a manézs, ez a 13 méteres kör. Képes figyelemre tanítani az embereket. Jó lenne így élni. Örülök annak, hogy a világ rezdüléseire odafigyelni, reagálni képes művészeti ággá változik a cirkuszművészet, amely komoly átalakuláson megy keresztül, s ezt a csodát vezethetem, irányíthatom.”
(V.R.)
Fotók: Matolcsi Kíra