Hírek - 2022. július 8.Marimbára szabott tanácsok

Emmanuel Séjourné, a nemzetközileg elismert francia ütőhangszeres zenész, zeneszerző és- oktató mesterkurzusával indult az idei SopronDrum Fesztivál a Liszt Központ Petőfi-termében. Őt követte Sylvie Reynaert. Összefoglaló az eddigi műhelymunkákról, az oktatók gondolataival itt.

Dr. Ragány Misa, a Pro Kultúra Sopron Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójának köszöntője után Emmanuel  Séjourné saját történetének felelevenítésével kezdte előadását: elmesélte, hogy gyermekkorában sokat zongorázott, de mivel gondok akadtak ujjaival, más hangszert kellett választania, ekkor fordult az ütősök, köztük a marimba felé.

Oktatói irányelvei bemutatása közben folyamatosan hangsúlyozta, hogy szerinte gyors munkával nagyobb fejlődést lehet elérni, ezért fontos, hogy a fiatalok elsajátítsák a blattolás, tehát az ismeretlen zenedarabok kottából, elsõ olvasatra való lejátszásának gyakorlatát. Kiemelte, hogy a hangszerek közötti hasonlóságok ellenére nem szabad zongoraként kezelni a marimbát, és kezdettől figyelni kell az ütőhangszer felépítéséhez igazodó sajátos testtartásra és mozdulatokra.

Az oktató a másfél órás mesterkurzuson két diák játékát hallgatta meg, akik ezután első kézből kaptak tőle zenei készségeiket fejlesztő tanácsokat. Az előadott darabok a fiatalok első interpretációjában is élményt nyújtottak a hallgatóságnak, a mester azonban hamar rámutatott: bizonyos hangok lágyabb vagy keményebb megszólaltatásával a játék tökéletesedik, a dallamok egészen játékossá, érzelmessé, drámaivá válhatnak.

– A legjobb tanárod te magad vagy! Hallgass a füledre, hagyd, hogy hallásod vezesse a játékod! – tanácsolta a mester a hallgatóságnak több alkalommal a szeminárium folyamán.

Emmanuel Séjourné után zenésztársa, a szintén francia Sylvie Reynaert vezetésével fejleszthették képességeiket a diákok. A strasbourg-i Konzervatórium egyik vezető professzora bemutatkozásában elárulta: a klasszikus ütőhangszerek oktatásán kívül coachinggal, a zenészek mentális felkészítésével is foglalkozik. Ennek megfelelően a diákok játékának meghallgatása után az első kérdése mindig az volt: “Hogy érzed magad?” Nemcsak a belső érzelmek zenei kommunikálására buzdította a hallgatókat, de külön figyelmet fordított a marimbán játszott dallamok dinamikájára is.

– Igazán jó muzsikussá akkor válhatunk, ha élvezzük a zenélés folyamatát. Ehhez elengedhetetlen, hogy előbb jó technikai készségekre tegyünk szert hangszerünkön, emellett fontos, hogy meghalljuk saját játékunk rezgéseit – fogalmazott.

A sikerhez három titka: technika, gyakorlás, önbizalom

Pénteken, a SopronDrum második napján folytatódott a strasbourg-i zeneakadémia világhírű oktatóinak mesterkurzusa a Liszt Központ Petőfi-termében. A diákok a játéktechnikát és gyakorlási stratégiákat érintő kérdéseket tettek fel az ütőhangszerek mestereinek.

Emmanuel Séjourné válaszaiban kiemelte, ahhoz, hogy az ütőhangszeres zenész a kottán megadott tempót betartva, hiba nélkül játszhasson egy vizsgán vagy koncerten, időben neki kell állnia a gyakorlásnak. A megmérettetésig napról-napra, lépcsőzetesen kell gyorsítania játékának tempóján. Ismét hangsúlyozta, hogy a szolfézs és zenekultúra ismerete mellett elengedhetetlen a blattolás gyakorlatának elsajátítása. A játéktechnikát érintő tanácsai között kitért arra, hogy a marimba két kézben tartott négy verőjét az előadott darab igényeinek megfelelően, változatosan lehet használni, attól függően, hogy milyen hangot akarnak megszólaltatni a hangszeren. Erre nincsenek előírások, a zenésznek a fülét kell követnie.

Sylvie Reynaert a coachingról, azaz a zenészek megmérettetésre való, mentális felkészítéséről beszélt. A koncertre készülő zenész helyzetét egy leszállást tervező pilóta helyzetéhez hasonlította. A pilóta hiába képzeli el előre a manővert, a landolás pillanatában számos befolyásoló tényező nehezíti a dolgát. Így van ez a zenész fellépésekor is: váratlan fényviszonyok, önhibáján kívül bekövetkező technikai- és szervezéssel kapcsolatos problémák akadályozhatják koncentrációját. Tanácsa szerint segít megőrizni a hidegvért, ha a megmérettetés előtt a zenész magára koncentrál, és elhiszi, hogy a lehető legjobbat fogja kihozni magából. A testtartással magabiztosságot kell sugározni, ezzel az előadó saját tudatállapotára is pozitív hatással van. Fontos a relaxáció, amit a legtöbben egyedülléttel és pihenéssel tudnak elérni.

A fiatal hallgatóság az első két napon tapssal köszönte meg a francia oktatók munkáját.

– Nagy örömünkre szolgál, hogy a következő zenész generáció Sopronban szemtől szemben találkozhat a világ legjobb ütőseivel – mondta a kurzusokról Horváth Kornél, a SopronDrum művészeti vezetője. A Kossuth-díjas ütőhangszeres zeneművész hozzátette, hogy amíg a világ különböző ütősfesztiváljain elválik egymástól a klasszikus komolyzene és a jazz, a pop-rock és a világzene, addig a SopronDrum fesztiválon vegyülnek a stílusok.

– A leendő zenészek későbbi pályafutásához fontos a nagy, világszerte elismert muzsikusokkal való találkozás. A mesterkurzusokon olyan személyes élményeket szerezhetnek a fiatalok, amelyeket a digitalizálódó világban, az interneten nem érhetnek el. Reméljük, hogy hosszú évekkel később aki végignézi, hogy mekkora zenészek tartottak mesterkurzust a fesztiválon, megemelik a kalapjukat –mondta a művészeti vezető.


A fesztiválon július 10-én, vasárnap 16:30-kor a francia zenészek felejthetetlennek ígérkező, ingyenes koncertet adnak a Liszt Központ Petőfi-termében, amelyen a Bartók Konzi Beat, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem ütőhangszeres növendékei és meglepetés vendégek is közreműködnek.
 
(E.E.)

Fotók: Koppány Karina