Hírek - 2021. január 28.Misztikum és varázslat

Ez a darab egy kevés iróniával megfűszerezett misztikus elemekkel átszőtt barokk balett. Egy művész sorsát, titkos álmait, rémálmait, vágyait, mutatjuk meg ennek az időszaknak az ellentétes világával, társadalmi jelenségeivel együtt. Az olasz és francia nemzet vidámsága találkozik a nehézkes etikettel, a spanyol udvarház hangulatával. A néző pedig egy nagy hatású énekes sorsán keresztül velünk utazhat ebbe a varázslatos, titokzatos világba. Ennek szellemében készíti Farinelli címmel Peter Breuer és Artur Kolmakov a St. Pölten-i Europaballett és Sopron Balett európai ősbemutatóját, amely június 25-én és 26-án látható a fertőrákosi barlangszínházban. Interjú a világhírű koreográfusokkal itt.  

Világhírű koreográfusokkal, Peter Breuerrel és Artur Kolmakovval, táncoscsillagokkal, aranyhangúnak tartott dél-stájerországi kontratenor sztárénekessel, nagyszabású, látványos ősbemutatót tart Farinelli címmel a St. Pölten-i Europaballett és Sopron Balett a legendák évadában a fertőrákosi barlangszínházban. A Farinelli művésznéven ismert Carlo Broschi a XVIII. század leghíresebb kasztrált operaénekeseként vonult be a történelembe. A két koreográfust kérdeztük a készülő előadásról.

- Mi érdekli önöket Farinelli személyiségében, történetében?
- A Farinelliről készült film után jött az ötlet, hogy az ő történetéből készüljön színpadi darab, mégpedig táncmű. Mindkettőnknek inspirálóan, érdekesnek bizonyult a barokk időszak, ennek a kornak a színei és az, hogy milyen kedvvel éltek akkor az emberek az inkvizíciók után. Ebben az időszakban is láthatunk, találhatunk érdekes, kettős sorsot hordozó, ugyanakkor nagy hatással bíró személyiségeket. Remek zeneszerzőktől születtek nagyszerű művek. A légkör, a szereplők sugározzák az izgalmakat, a titkokat, hogy mindez színpadon megjelenjen.

-  Hogyan írták meg a forgatókönyvet?
- A korszakról tudni lehetett, hogy akkoriban a hölgyeknek nem volt megengedett nyilvánosság előtt énekelni, viszont, ha egy férfi női hangon tette ugyanezt, az biztos sikernek számított. Farinellit - akinek testvére zeneszerző volt - a biztos siker és gazdagság érdekében kasztrálták gyermekkorában. A művész családja egyébként nem volt szegény - sokakat akkor a jobb élet reményében vetettek alá ilyen műtéteknek. Ő mindent elkövetett, hogy nagyon gazdaggá, sikeressé váljon. Ez is egy érdekes motivációja volt az életének. Mindezeket súlyozva a főhős belső lelki utazásai, vívódásai, önmagával szembeni csatái, a siker és a magány ábrázolása motivált bennünket.

- Miért érdekes ő nekünk 2021-ben?  
- Szerintünk most is egy barokk időszak hullámait éljük meg vagy épp keresztülmegyünk rajt. A nézők ezzel a történettel Farinelli életének varázslatos érzelmi és lelki világát láthatják és érthetik meg.  El tudnak mélyedni benne, akár még párhuzamokat is vonhatnak a jelennel.

- Miként lehet mindezt a tánc nyelvén megfogalmazni, hogyan készül majd a koreográfia?
- A tánc az a műfaj, amelyen keresztül nagyon erősen lehet érzelmeket kifejezni. Egy hang belső tartalmának, finomságainak, mélységeinek, hullámainak a megjelenítésére különösen alkalmas. A koreográfiában a neoklasszikus és modern lépéseken keresztül a kortárs elemekig több stílust alkalmazunk majd. 

- Mit szeretnének közvetíteni, üzenni a nézőknek ezzel az előadással?
- Az egész darab egy kevés iróniával megfűszerezett misztikus elemekkel átszőtt barokk balett. Farinelli sorsát, titkos álmait, rémálmait, vágyait, mutatjuk meg ennek az időszaknak az ellentétes világával, társadalmi jelenségeivel együtt. Az olasz és francia nemzet vidámsága találkozik a nehézkes etikettel, a spanyol udvarház hangulatával. A néző pedig egy művész sorsán keresztül velünk utazhat ebbe a varázslatos, titokzatos világba.

Bővebben, részletesen az előadásról, alkotókról, szereplőkről itt olvashatnak:

http://www.soproniszinhaz.hu/hirek/1740-farinelli-nemzetkozi-sztarokkal.html

A barokk megasztár - Sztorik Farinelliről itt:

http://www.soproniszinhaz.hu/hirek/1747-a-barokk-megasztar.html

Peter Breuer
Artur Kolmakov