Hírek - 2020. november 6.Itt a Kultúra Most

Megjelent a Kultúra Most kiadványunk novemberi száma. Olvasmányosan, személyes vallomásokkal, sok érdekességgel, kulisszatitkokkal mutatjuk be az előadásokat, programjainkat, művészeinket. Olvashatnak a Stabat Materről, a Római karneválról, a jövő nyári barlangszínházi legendás sztárjainkról, közművelődési rendezvényeinkről. A címlapon Farkas Ibolya. Plusz tartalom róla és az újság itt.

Kultúra Most november letölthető kiadvány link:

http://bit.ly/kulturamost2020november  


Kultúra Most plusz tartalom itt:

Láng, búra és a partitúra - Színésznőnek született
Portré Farkas Ibolyáról, aki szerint nincs nyugdíjas színész

Végigjátszott már úgy előadást egyetlen mondatnyi szöveg nélkül, hogy ő kapta a legnagyobb elismerést. Ekkor is működött az alkotói láng, amely benne él születése óta, áthatja egész művészetét, lényét, hatvanegy színházi évadját. Talán ebben rejlik a varázsa. Farkas Ibolya óriási sikerrel formálja meg Margit szerepét Hubay Miklós Római karnevál című színpadi játékában a Soproni Petőfi Színházban.

Az előadás díszletének hátterében az éhhalálra készülő Margit, a páholynyitogató, az egykori színésznő fiatalkori fényképei láthatók. Ezek valójában Farkas Ibolyát ábrázolják gazdag pályafutásának emlékezetes szerepeiben. Pataki András rendező kért tőle pár fotót a darabhoz. A színművésznő annyit játszott az elmúlt hat évtizedben, hogy azokból nemcsak egy kamaraelőadás díszleteinek a falaira jutna bőven, hanem ki lehetne tapétázni azokkal egy egész színházat. Alakításainak a kilencven százaléka pedig főszerep volt. Ő mégis inkább a mában él, keveset foglalkozik a múlttal. Azért is, mert a színház szerinte a jelenről szól. A ma a fontos, holnap úgyis más lesz minden.

A játék élő művészet

- A színészi játék az élő művészet. Abban a pillanatban létezik, ott jön létre, tart a nézővel egyfajta kapcsolatot, kohéziót. Ha véget ér egy előadás, az már bizonyos szempontból a múlt. A következő alkalommal megint újra teremtődik a jelenben. A színész pillanatnyi lelki állapota határozza meg, milyen lesz aznap a kialakult hullámhossz a közönséggel. Ha felmegyek a színpadra, tudom mi a feladatom, a búra megvan, a láng bennem él, ott jelez partitúraként és azt kell mindig használni, táplálni, feléleszteni - mondta Farkas Ibolya, aki mindig mosolyog azon, ha azt olvassa, ő az erdélyi színjátszás legendája. Róla írtak már le sok jelzőt, a legenda szó eddig még nem szerepelt ezek között. Nem tartja magát annak.

Ami tény, húsz éves kora óta diplomás színésznő, húsz évig tanította ezt a mesterséget a Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetemen. Professzor, 63 évesen doktorált. Hatalmas pályafutás áll mögötte. Gyerekkora óta színésznő akart lenni, csak egyszer, másfél napig gondolkodott azon, hogy esetleg apáca lesz, mert tetszett neki a rend öltözete. Azt is olyan színháziasnak találta.

Ezt a világot akarta

Amikor azt kérdeztük tőle, tud-e mást az életben ilyen szenvedélyesen szeretni, abban létezni, azt felelte, nem. Neki a színház az, amely meghatározta és meghatározza az életét. Ezt a világot akarta. Ezért is csodálkozik azon, ha megkérdezik tőle, miért játszik még nyugdíjasként. Szerinte olyan, hogy nyugdíjas színész valójában nincs. Csak jó és rossz komédiás létezik. A színész addig játszik amíg szükség van rá. Gyakran idézi azt a mondást, hogy a színész kétszer hal meg. Egyszer ha elfelejtik, majd másodszor, mikor valójában eltemetik.

Ezért örül annak, hogy Pataki András elhívta Sopronba pár éve az Őszi szonáta című darabba és most pedig kimondottan neki vette elő Hubaynak ezt a művét. Farkas Ibolya pedig parádézik ebben az előadásban. Játékában ott van az erdélyi és anyaországi színjátszás aranykorának története. Az összes szín, a belső tartalom, a kiválasztottak ereje, energiája, a művészet hatalma.

A csend megteremtése

- Ha az embert megtapsolják, annak örül, hogy így képes hatni a közönségre. Számomra a színpadon az mindig erős belső mozgósító erő, ha halálos csend honol a nézőtéren. A csend megteremtése, annak képessége és gyakorlatilag az egész pálya a színész személyiségének a tükre, lenyomata. A Római karneválban is nagyon szeretem a megteremtődött csendeket - vallja Farkas Ibolya, akinek valóban nem kellett színésznői mintákat másolni Margit sorsához. Vele is előfordult az, hogy nem mutathatott be önálló estet, amit nagy munkával próbált be.

Egy letiltott előadás

Kenéz Ferenc románia magyar író Lovak a virágoskertben kötetének anyagából és más magyar költők verseiből készített egy összeállítást, amelyet hét bizottság előtt kellett engedélyeztetni. A bemutató napján délben az igazgató azonban úgy döntött, letiltja a produkciót. Farkas Ibolya ekkor azt kérte, nem írhatják ki, hogy betegség vagy technikai okok miatt nem lesz megtartva az előadás. Majd végül egy szobában tizenkét ember előtt - köztük ott volt Kenéz Ferenc is - mégis előadta az estet.

Börtönnapló, a magas léc

Farkas Ibolya a marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának örökös tagja. Attól soha nem félt, hogy a közönség elfelejti, de szembesült már azzal, hogy a színházak hajlamosak felejteni. Egy ilyen időszakában született meg a Fedák Sári életéről szóló Börtönnapló című önálló estje, amelyet a közönség Sopronban is láthatott pár éve. Ő írta, szerkesztette, rendezte, játszotta, s a darab, az összes szöveg a lelke részévé vált. Olyannyira, hogy elmondása szerint ezzel az előadással még maga számára is magasra tette a lécet.   
 
Ez a léc pedig képzeletben Sopronba is kísérte a Római karneválban. Szárnyal felette. Született színésznőként.   

Nagy idők, nagy szerepek

Farkas Ibolya a drámairodalom legnagyobb szerepeit formálta meg el az elmúlt 61 évben. Férjével, Lohinszky Lóránttal játszotta el a Nem félünk a farkastól című darabot, amivel fesztiválokat nyertek. Kedvenc és meghatározó alakításai közé tartozik Nádas Péter Találkozás című darabjában Mária szerepe, ezért a legrangosabb román színészi díjra, az UNITER-re jelölték. Hatalmas sikerrel alakította Osztrigás Micit Bács Ferenc oldalán, volt Péhédra, Heléna, Maxine, Ortansa, Árva Bethlen Kata. Sok Caragiale-darabban szerepelhetett. Olyan rendezőkkel dolgozhatott együtt, mint  Tompa Gábor, Harag György, Dan Nicu, Kincses Elemér, Kovács Levente, Dan Alexandrescu. Mircea Cornişanu. Játszott filmekben is.

Osztrigás Mici
Barta Lajos Szerelem című darabjában Lujzaként
Több díj és fesztiválokon nyert elismerés övezte a Nem félünk a farkastól előadást. Férjével, Lohinszky Lóránttal játszotta
Börtönnanpló, a mérföldkő


Az időről - Mattot adni háromkor

Semmi problémám nincs az idővel. Tudom, hány éves vagyok, és most is az érdekel, milyen feladatok várnak még rám. Az idő akkor zavar, ha megébredek mondjuk hajnali háromkor és nekiállok a számítógéppel sakkozni. Addig nem nyugszom, míg nem sikerül mattot adnom. Egyre többször sikerül.