Hírek - 2020. május 14.Stabat Mater októbertől

Tizenöt bibliai személyiséget kilenc nemzet fiatal táncosa kelt életre ősszel a hűség évadában a leghűségesebb város teátrumának színpadán. A tervek szerint október végétől látható a Stabat Mater táncmű a Sopron Balett és a St. Pölten-i Europaballett különleges, egyedi koprodukciójaként. A stáb nagyon várja már ezt a bemutatót, hiszen a veszélyhelyzet kihirdetése miatt a márciusi főpróbák idején kényszerültek elhalasztani a tavaszi premiert. Két koreográfus, Alekszej Batrakov és Demcsák Ottó, kétfajta értelmezés, anyák és fiúk, háború és megváltás, szimfonikus zenekar, operaénekesek, Sosztakovics és Pergolesi muzsikája, különleges látványvilág. Mindez együtt várja a nézőket a világ egyik leghíresebb Mária-himnuszára készült nagyszabású előadásban az új színházi szezon fontos üzenetével.

A Soproni Petőfi Színház startégia partnereként 2018–ban kötött együttműködést a Sopron Balett és a St. Pölten–i Europaballett. Bemutatkozásként, ennek eredményeként A szving meg a tangó koprodukcióban készült kirobbanó sikerű táncjáték elnyerte a közönség tetszését. Majd az Ausztriából érkező neves táncműhely úgy döntött, a teátrumban tartja Mythos Coco című új produkciójának bemutatóját, amely nemzetközi turnéjának első állomása volt egyben. Ebben az évadban a Stabat Mater táncműhöz érkeztek szereplők az osztrák csoportból. Összesen kilenc nemzet képviselőivel készülhetett az előadás így, immár közösen. Márciusban nem tudták bemutatni a darabot, de bíznak abban, szeptemberben viszont már újra elkezdhetik próbálni a nagyszabású táncművet. 

A táncosok pedig addig is nagy fegyelemmel otthon továbbra is készülnek, edzenek, gyakorolnak, formában tartják magukat fizikailag. Demcsák Ottó és Alekszej Batrakov koreográfusok gyakorlatilag elkészültek az előadásukkal, amelynek az is különlegessége, hogy a kétfajta történet, valamint értelmezés segít rátekinteni a keleti és a nyugati kereszténység szemszögéből a Stabat Materre.

Az első résznek gondolati középpontjában a fiát elvesztő asszony fájdalma áll, amely felzaklató, már-már elviselhetetlen, mégis emberi érzésként sejlik fel a háború horizontján. Időtlenül, mert háborúk ma is zajlanak a világban, anyák siratják gyermekeiket. Alekszej Batrakov, aki 2004-ben és egy évvel később fődíjasa volt az összoroszországi koreográfusversenynek, Sosztakovics zenéjét választotta kíséretként és a klasszikus alapú táncstílust helyezte előtérbe a mozgások, jelenetek, helyzetek, képek kialakításakor. A különleges díszlet és jelmezvilág Húros Annamária nevéhez fűződik.

A második részben Demcsák Ottó Harangozó–díjas koregráfus a négy evangéliumból készített egy történetet megjelenítve több bibliai szereplőt: Máriát, Jézust, Mária Magdolnát, Arimateai Józsefet, Simon Péter, Jánost, Szalómét és az angyalokat. A szakralitást kiemelve közelíti meg a keresztfa alatt álló asszony fájdalmáról szóló művet.

Ő Pergolesi klasszikus Stabat Mater-feldolgozását használja zenei kíséretként. A művet minden egyes előadáson a Soproni Szimfonikus Zenekar adja elő Kóczán Péter vezényletével. Dupla szereposztásokban énekel majd Benedekffy Katalin, Eisienbeck Ágota, Megyesi Schwartz Lúcia, Forgó Eszter. A dramaturg Katona Imre, a jelmez Húros Annamária munkája. A díszletvilágot Demcsák Ottó alakítja ki.    

A két részt gondolati és érzelmi síkon Mária jelenései kapcsolják össze, akinek ajkán biblikus mondatok, himnusz- és zsoltártöredékek hangzanak fel jelezve a művészetek egybefonódását, a profán és a szakrális szféra kölcsönösségét és harmóniáját. A rendező Demcsák Ottó.