Hírek - 2019. szeptember 22.Gondolkodjon a test!
Gennagyij Bogdanov színészként végzett, és Nyikolaj Kusztov tanítványaként - aki még dolgozott Mejerholddal - a módszernek az örökösévé, később tanítójává, oktatójává vált. Egész művészi pályáját ennek szentelte, még nemzetközi iskolát is alapított Moszkvában, hogy a biomechanika mindenütt elterjedjen, és a színészi alapoktatás, a színpadi létezés részévé váljon.
- Ilyen rövid idő alatt csak az alapokat, az előkészítő részeket tudjuk átvenni. A szisztéma lényege, hogy minden, amit a színész tesz játék közben, annak kiindulópontja a gesztus, amivel hatást gyakorol a nézőre. A testnek kell élnie úgy, hogy a szöveg ne váljék külön attól. Ennek a folyamatnak, a kettősség létrehozásának, a test és pszichikum összehangoltságának a természetessége sok időt követel a próbafolyamatok alatt - mondta Gennagyij Bogdanov, aki arról is beszélt a foglalkozásokon, hogy a reflex megelőzi az érzelmeket, ezért a színésznek először a mozgásokat kell kidolgoznia, amiből majd következhet az átélés.
A módszer alapjainak elsajátítását a soproni műhelymunka közben a résztvevők már megkezdték. Komoly fizikai tréninget jelentett ez számukra. Olyan gyakorlatokat végeztek, amelyek javítják a rugalmasságot, az egyensúlyérzéket, a gyors reagálási képességet, a koordinációt és az állóképességet. Közben használtak tárgyakat is, hiszen a színész figyelmét, a mozgását a kellékek is megosztják, sőt befolyásolják.
Bogdanov mester hangsúlyozta: a test és tudat kapcsolatában a távolság legyőzése a cél, hogy a test is megtanuljon gondolkodni.
(V.R.)