Hírek - 2019. június 7.Évadzáró: számok a sikerek mögött

Papp Attila színművész és Horváth Renáta táncművész vehette át az idei a Honda Kudo művészeti nívódíjakat a Soproni Petőfi Színház évadzáróján.
Emlékezetes előadások születtek idén is a társulat tagjaival
Fotó: Tóth Péter

Pataki András, a színházat működtető Pro Kultúra Sopron Nonprofit Kft. ügyvezetője évadértékelőjében hangsúlyozta: 2012-től tartanak tematikus szezonokat, bizonyos gondolatok, témakörök mentén. Az idei komédia évadában ennek a műfajnak a színességét, gazdagságát igyekeztek bemutatni.

Az Egy éj Velencében című operettel kezdődött az évad, nagy sikert hozott az előadás, a Magyar Televízió kulturális csatornája rögzítette a produkciót és többször műsorra is tűzte.

A stúdiószínpadon játszott Jelenetek egy házasságból darab több fesztiválmeghívást kapott, előadták Budapesten, Debrecenben, a Szlovák Nemzeti Színházban és rövidesen a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogramban látható.

A Rejtő, a megejtő kabarét a nézők hálás örömmel fogadták, a produkciót szilveszterkor is műsorra tűzik.

A Gazdagság című Arisztophanész komédia színpadra állítása az igazgató szerint megfelelt a korszerű színházi elvárásoknak, beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

A Sopron Balett és St. Pölten-i Europaballett koprodukciója A szving meg a tangó az évad átütő sikerét hozta. Ehhez kapcsolódva hozzáfűzte: a táncegyüttes létrehozása megalapozott és átgondolt volt, különösen a zenés színházi előadásoknál pótolhatatlan a szerepük.

Az évadot a Tied a világ! című zenés társasjáték zárta, amely 103 százalékos telítettséget ért el és kifogástalan minőségben, nagy tetszést aratva szerepelt a műsoron.

A direktor kiemelte, a bérletszünetben játszott Aida című musicalt, amely emlékezetes színháztörténeti közönségsikert hozott, annyiszor ünnepelték felállva a nézők a stábot.

Az évadban hatvanszor játszották a Mindörökké Júlia előadást, amely Szendrey Júlia és Petőfi Sándor kapcsolatáról szólt, olyan különlegességgel, hogy a produkció minden egyes mondata valóságos volt, a költő és feleségének fennmaradt leveleiből, napló-töredékeiből, verseiből, írott szövegrészletekből, újsághírekből és Arany János költeményeiből állt.

Pataki András kitért arra is, hogy Ács Tamás Pázmán lovag, Marosszéki Tamás Én, Luther előadásai, valamint Alekszej Batrakov koreográfiájával A csodatévő lány remekül illeszkedtek a teátrum évek óta jól működő színházi nevelési programjába. Ennek is köszönhető, a Soproni Petőfi Színház meghívást kapott a Minden gyermek juthasson el színházba! országos kezdeményezés Lázár Ervin programjába.

Az ügyvezető végül számokkal is alátámasztotta mindazt a munkát, amelyet az elmúlt hét évben elvégeztek a társulattal együtt. Míg 2013-ban az indulásukkor 182 előadása és 38.500 nézője volt a teátrumnak, addig  ma 513 előadást tartanak és tájelőadásokkal együtt 70 ezret meghaladó a nézőszámuk, ha barlangszínházat is beleszámolják, akkor elérik a 90 ezret.

A beszámolóban kitért arra: 2018-ban az előírások szerint a székhelyen a saját előadások számának 75 százaléknak kellett lenni, ők 98,3 százalékot teljesítettek. A zenés színpadi előadások,  azon belül élőzenekarral, énekkarral előadott produkciók a vállalt legalább húsz helyett 148-szor valósultak meg. A kisszínházi, stúdiószínházi, kamara előadások tekintetében a vállalt 30 helyett 348-at teljesítettek. A gyermek és ifjúsági előadások tekintetében a vállalt 40 helyett 181 teljesült. A Petőfi Színház és a Liszt központ vállalta, hogy a 2018-as nettó árbevétele 74, 8 millió forint lesz jegy és bérletértékesítésből, ezt 95, 3 millió forintra növelték. A barlangszínház esetében negyven előadást vállaltak, ez teljesült, a tervezett bevételt, amely 66 millió forint volt, 103,5 millió forintra növelték.

Ismertette: a barlangszínház felújítása után az  Európai Uniós pályázatban foglalt irreálisan magas nézőszámot - 24 ezret- eddig senkinek sem sikerült teljesítenie, ám ő úgy véli, az ötödik év végére elérik az azt átlagot, amely magasabb lesz a vállaltaknál. Idén 25 ezer nézőre számít, jövőre pedig 35-39 ezerre.  

A társulati ülésen dr. Fodor Tamás Sopron polgármestere arról beszélt, hogy 2012-ben az új színházi vezetés kinevezésekor nehéz helyzetben volt az intézmény, s ekkor olyan hosszútávú döntést hoztak, amely meghatározta a teátrum jövőjét. Azt az irányt, amit akkor kijelöltek, végigvitte a társulat és ez jó, bárki bármit is mond erről- húzta alá a városvezető. Hozzáfűzte, nem csak a számok bizonyítják ezt, hanem az, hogy amit megfogalmaztak kérésként: a színház éljen együtt a várossal, azt messzemenőkig sikerült megvalósítani. Mindemellett az értékközvetítés misszióját jól teljesítették a művészek, alkotók. Szerinte a barlangszínház esetében is jó irányt választottak, kiemelve a SopronDrum létrejöttét.  

Az eseményen Demcsák Ottó, a Sopron Balett vezetője is megköszönte mindenkinek a munkáját. Ő az egész társulatot a színházi élet templomos lovagjaihoz hasonlította és szerinte az általuk hordozott erények betartásával pedig tovább tudják teljesíteni kulturális, értékteremtő küldetésüket.

Az évadzáró végén díjeső hullott. Az év táncosa címet idén Szabó Barbara Szofia érdemelte ki. Kiemelkedő teljesítményért Nívódíjat vehetett át Papp Attila.

Másodszor adták át a Honda Kudo művészeti nívódíjakat. A közönség szavazata alapján minden évadban egy színész és egy táncos veheti át az elismeréseket, amelyeknek összértéke 1500 eurós fellépési lehetőség az őszi színészbálon.

Ebben a szezonban Papp Attila színművész és Horváth Renáta táncművész kapta meg az elismeréseket.
 

Pataki András
Fotó: Wittmer László
Dr. Fodor Tamás
Fotó: Wittmer László
Demcsák Ottó
Fotó: Wittmer László
Papp Attila Nívódíjat is átvehetett
Fotó: Tóth Péter
Szabó Barbara Szofia
Fotó: Wittmer László
A Honda Kudo díjat Horváth-Bakos Ildikó a cég gazdasági vezetője adta át Papp Attilának
Fotó: Wittmer László
Horváth Renáta a másik Honda Kudo díjazott
Fotó: Tóth Péter
Együtt a díjazottak
Fotó: Tóth Péter