Aktuális színházi nevelési előadásaink

2023-24 A SZENVEDÉLY ÉVADA

KAMARASZÍNHÁZI ELŐADÁS

5-6. osztályosok

Herkules meg a többiek (mesebalett)

A táncjáték olyan rajzfilmes mesehősöket találkoztat össze a színház deszkáin, akik a Sopron Balett vállalkozása nélkül soha nem találkoztak volna. Vajon összetudnak-e barátkozni, hogyan jönnek ki egymással, milyen közös kalandok várnak rájuk? Az etűdökből összeálló, mégis egységes történet során ezekre a kérdésekre is választ kaphatnak a gyerekek, miközben a tánc és a zene nyelvén elkísérik útjukra kedvenceiket. A szülők meg jól teszik, ha elkísérik gyermekeiket erre az előadásra, mert olyan közös élményre és tudásra tehetnek szert általa, amely nemcsak a nosztalgia szárnyán repíti vissza őket akár saját gyerekkorukba, hanem segít nekik jobban megérteni saját gyermeküket is.

Főbb szerepekben: Paksi Fruzsina, Ruszlan Szojengosev, Alina Tarnyenko, Vaszilij Nyemcsinov, Szalai Réka, Füsi Zsolt

9-12. osztályosok

Takeshi Kitano – Németh Ervin

Csillagbölcső

színpadi játék Takeshi Kitano novelláinak motívumaiból

Takeshi Kitano három novellájának motívumait felhasználó színpadi játékban a szereplő kamaszok, a báty és az öcs – s velük a nézők – próbálnak válaszolni a „Ki vagyok, és hol a helyem a világban?” kérdésre. Eligazodni vágynak abban a felnőtteket is megviselő zűrzavarban, amelyben az apa elvesztése után megszűnni látszik a védettséget jelentő, gyerekkori „csillagbölcső”.

Az előadás három etűdöt foglal magába. Az első az apa emlékével való birkózás története, amelynek hátterében anya „gyászmunkája” is lezajlik. A második etűd a pótapa elvárásaival való szembesülést és szembeszegülést mutatja be, míg a harmadik a menekülés és a hazatalálás történetét bontja ki egy majdnem-szerelem lírai-drámai motívumával átszőve.

Főbb szerepekben: Szőcs Erika, Marosszéki Tamás, Szedenics Dominik, Horváth Kristóf, Molnár Anikó

Rendező: Németh Ervin

ELŐADÁS ISKOLAI SZÍNTÉRBEN

5-6. osztáyosok

Németh Ervin

Pad alatt

színházi nevelési előadás

Tomi már ötödik éve ugyanabba az osztályba jár: mindenki úgy ismeri, mint a tenyerét. Vagy inkább úgy, mint a rossz pénzt? Az osztálytársai egyre inkább erre az utóbbira hajlanak: úgy érzik, Tomi az oka annak, hogy folyton rájuk jár a rúd… Az ő galibái miatt büntetik meg az osztályt, s úgy érzik, nem ezt érdemelnék. Mit tehetnek ebben a helyzetben? S van-e olyan ember, aki valóban úgy ismeri Tomit, mint a tenyerét? Megváltoztatható-e Tomi megítélése, hogyan alakul a helyzete egy különös esemény következtében? – Ezekre a kérdésekre keresi a választ a színházi nevelési előadás a részt vevő osztály tagjaival együtt, akik most a darabbeli osztálytársak szerepébe léphetnek…

Főbb szerepekben: Rudolf Teréz Lilla, Libor Csaba / Hatos Bertalan, Pongrácz Máté / Sugár Nimród

Rendező–foglalkozásvezető: Németh Ervin

Egy eldugott kis faluba idegen család érkezik, akiket eleinte gyanakodva szemlélnek az itt lakók, ám a család tagjai közösségi aktivitásukkal megnyerik a bizalmukat. Játékunk főhőse, Beni – a szülők nélkül felnövő, rokonai gondjára bízott 14 éves kamasz – összebarátkozik a család gyerekeivel, ám lassan kiderül, hogy valami nem stimmel. Olyan motívumok jelennek meg a barátainak hitt társai cselekedeteiben, amelyekkel Beni nehezen tud mit kezdeni. Későn eszmél…

7-8. osztályosok

Németh Ervin

Elkallódva

színházi nevelési előadás Daniel Höra Betolakodók című regényének motívumai alapján

A drámamunka keretei között a részt vevő gyerekekkel együtt vizsgáljuk azokat a körülményeket, amelyek meghatározzák, hogy mire vagyunk hajlandók az elfogadásunk érdekében, milyen mértékben tudunk azonosulni számunkra korábban nem vagy kevésbé elfogadható értékrenddel, s hogyan tudjuk meghatározni önmagunkat a család nyújtotta támasz hiányában.

Főbb szerepekben: Rudolf Teréz, Pintér Gábor, Szedenics Dominik, Horváth Kristóf, Jegor Prikazcsikov, Czaher Gergő, Vörösmarthy Zara

9-12. osztályosok

Petőfi-anziksz (képeslapok a költő életének néhány helyszínéről – különleges, verses irodalomóra)

vagy 

Németh Ervin

Elkallódva

színházi nevelési előadás Daniel Höra Betolakodók című regényének motívumai alapján

A drámamunka keretei között a részt vevő gyerekekkel együtt vizsgáljuk azokat a körülményeket, amelyek meghatározzák, hogy mire vagyunk hajlandók az elfogadásunk érdekében, milyen mértékben tudunk azonosulni számunkra korábban nem vagy kevésbé elfogadható értékrenddel, s hogyan tudjuk meghatározni önmagunkat a család nyújtotta támasz hiányában.

Főbb szerepekben: Rudolf Teréz, Pintér Gábor, Szedenics Dominik, Horváth Kristóf, Jegor Prikazcsikov, Czaher Gergő, Vörösmarthy Zara

A KORÁBBI ÉVEK ELŐADÁSAI

CSILLAGKUTYA

Németh Ervin adaptációja Henning Mankell regénysorozatának motívumaiból

A színházi nevelési előadást 2018 januárja óta 81 alkalommal játszotta el a Soproni Petőfi Színház többek között Sopron és környékének szinte összes iskolájában, de megfordultak vele Győrben, Szombathelyen, Pápán, Kőszegen, Kapuvárott és Bécsben is.

Az előadás a 2018/2019-es tanévben is elérhető!

Ha bármely pedagógus/szülő szeretné, hogy osztálya/gyermeke részese lehessen a színházi nevelési előadásnak, érdeklődjön Németh Ervin dramaturgnál az alábbi elérhetőségeken:
+36-30-599-7179 ill. bencenemet@gmail.com
(A lehetséges időpontok tervezésénél, kérjük, vegyék figyelembe, hogy a színészegyeztetések hosszabb időt igényelhetnek!)

Az előadásról tudósítás látható a Páholy színházi magazin 55. számában, ill. a bécsi előadás kapcsán interjú hallgatható meg az ORF magyar adásának honlapján: 

 http://volksgruppen.orf.at/magyarok/stories/2899123/ - (ORF, 2018. március 25.)

 

 

 

35 kiló remény

Németh Ervin adaptációja Anna Gavalda regényének motívumaiból

A 35 kiló remény című színházi nevelési előadásunkról:

A 35 kiló remény utoljára

2017. május 23-án, kedden 11.00 és 14.00 órakor

mutatkozott be a szombathelyi Weöres Sándor Színház stúdiószínpadán megrendezett TÉR-ERŐ színházi nevelési programhét keretében, ahol szombathelyi 5-6. osztályos diákok voltak a résztvevők. Az eseményről itt olvasható tudósítás, s Torma Sándor képei betekintést adnak a színházi nevelési előadás világába: 

http://www.soproniszinhaz.hu/hirek/787-a-35-kilo-remeny-sikere-szombathelyen.html

 

Eddig: 

33 iskolában játszottuk 69 osztálynak, csoportnak, s összesen 2125 fő vett részt a programunkban. 
Volt olyan iskola, a soproni Deák Téri Általános Iskola, ahol a teljes nevelőtestület is látta a színházi nevelési előadásunkat az iskola továbbképzési napja keretében, s nemcsak látták, hanem részt is vettek a programban.

Látták a színházi nevelési előadásunkat Sopron - egyetlen kivételével - összes általános iskolájában, a Sopron környéki iskolák szinte mindegyikében, ahol felső tagozat működik, de eljutott az előadás Kőszeg három iskolájába, Szombathelyre, Csepregre, Kapuvárra, Mezőörsre, Pápára és Győrbe is. Bécs magyar iskolájának tanulóit szintén a résztvevők között köszönthettük.

A Pápa Városi Televízió a január 30-i, hétfői híradójában számolt be a 35 kiló remény című színházi nevelési előadás két pápai programjáról, amelyeken a Türr István Gimnázium 9. és 11. osztályosai vettek részt. A híradórészlet itt tekinthető meg a 7:12 - 9:14 közötti idősávban:

https://www.youtube.com/watch?v=an-uI2Zd7YI

A színházi nevelési előadáshoz kapcsolódó korábbi híreket, ill. a fertőrákosi és az ágfalvi általános iskolában játszott foglalkozásokról készített fényképeket az alábbi linken lehet elérni:

http://www.soproniszinhaz.hu/hirek/698-35-kilo-remeny-%E2%80%93-januartol-ismet.html

 

Az előzményekről

Augusztus 23-án kezdődtek a színházban az előadás próbái - ezúttal még csak a diákszereplők ismerkedtek egymással és a történettel. Bár a regény és az előadás mottója az "utálok iskolába járni..." mondat, ez semmiképpen nem vonatkozik azokra a diákokra, akik a színházi nevelési előadás szereplői. Már csak azért sem, hiszen az előadásokkal járó leterhelés eleve feltételezi azt, hogy a szereplőknek nincs gondjuk az iskolai munkájukkal, hiszen tudva a kettős terhelés nehézségeit vállalták el a színházi szereplés lehetőségét.

A szereplők egy része  jó ismerősként köszöntötte egymást, hiszen játszottak már korábban a Soproni Petőfi Színház egy vagy akár több tantermi színházas előadásában vagy éppen a Csonka délibáb című játékfilmben is. Az újak - ahogy korábban, - most is hasonló metódussal kerültek be a készülő produkcióba: részt vettek az évad aktuális színházi nevelési előadásán, bizonyságot tettek színházértésükről, kreativitásukról - s még játszani is kedvük támadt.  

Benczur Adrián
Rimmel Botond
Csonka Mátyás
Vincze Kristóf
Szabó Tamás
Kiss Klaudia
Töreki Milán
Végh Kristóf
Nagy Mario Attila

A diák szereplők nem szövegkönyvet kaptak kézhez az első találkozáskor, hanem a történettel dramatikus játékokon keresztül ismerkedve maguk teremtették meg az előadás világát, jeleneteit, s a később a saját szövegeikből is alakuló szövegkönyvét. Mire elkészült az előadás, már nem is volt szükségük szövegkönyvre, hiszen a saját szövegeiket mondták!

 

 

 

A felnőtt színészek szeptemberben csatlakoztak a csapathoz, hogy megformálják a "35 kilós" főhős szüleit, tanárait és természetesen az unokát mindig megértő nagyapát. 

Lénárt László
Szlúka Brigitta
Horváth László

 

 

A bemutatandó színházi előadás különleges élménnyel kínálja meg a részt vevő nézőket: ezúttal nem válik el egymástól élesen a színházi produkció és a szövegértelmező, vitázó szakasz, hanem a nézők tevékeny részt vállalnak majd a főhős életének eseményeiben, amikor fontos pillanatban megállítva a történetet, a főhős fejével gondolkodva hozhatnak meg lehetséges döntéseket - azt is megvizsgálva, hogy választásuk vajon milyen következményekkel jár majd.

Színházi nevelési előadás: 

Olyan színházi előadás, amelynek szerves részét képezi a részt vevő nézőkkel folytatott drámamunka. A nézők dramatikus tevékenysége megelőzheti vagy követheti a színjátékot, vagy akár meg is szakíthatja azt. Ez annak függvénye, mikor és hol kerülnek eléőtérbe azok a döntéshelyzetek, amelyekben valamelyik szereplőnek állást kell foglalnia. A részt vevő nézők éppen az ilyen döntéshelyezetek lehetőségeit tárják fel a maguk játéka során. 

A színházi nevelési előadás helyszíne lehet a színház, néha egy művelődési ház megfelelően kialakított terme vagy éppen az iskola. Színházunk a nevelési előadásait tantermi színházi keretek között játssza, ahol egy-egy osztály vagy osztálynyi méretű közönség vesz részt a közös játékban.

 

A 35 kiló remény című színházi nevelési előadás játszási körülményei:

- létszám max. 30 fő
- osztályterem (vagy hasonló méretű helyiség), benne annyi székkel, amennyi a részt vevő nézők száma + 8 üres szék a szereplők számára
- az előadás és foglalkozás időtartama 100 perc (szünet nélkül)

Eddig játszott előadásaink:

2016.
október 10.   Nagycenk (1 ea. - 5. oszt.) - 22 fő
október 11.   Szt. Orsolya Gimnázium, Sopron (1 ea. - 5. oszt.) - 31 fő
október 18.   Szt. Orsolya Gimnázium, Sopron (1 ea. - 5-6. oszt.) - 30 fő
október 20.   Fenyő Téri Ált. Isk., Sopron (2 ea. - 5-6. oszt.) - 58 fő
                   Lövő (1 ea. - 5. oszt.) - 21 fő
október 24.   Fenyő Téri Ált. Isk., Sopron (3 ea. - 6-7-8. oszt.) - 90 fő
október 25.   Kópháza (1 ea. - 5-8. oszt.) - 33 fő
                  Szt. Orsolya Gimnázium, Sopron (1 ea. - 7. oszt.) - 32 fő
október 27.   Deák Téri Ált. Isk., Sopron (3 ea. - 5-8. oszt.) - 84 fő
október 28.,  Lackner Ált. Isk., Sopron (2 ea. - 5-8. oszt.) - 43 fő
                  Cseresznye sor 22., Sopron (1 ea. - 5-8. oszt.) - 21 fő

november 28.  Hunyadi Ev. Ált. Isk., Sopron (2 ea. - 5-6. oszt.) - 56 fő
november 29.  Hunyadi Ev. Ált. Isk., Sopron (2 ea. - 7-8. oszt.) - 57 fő
december 1.   Széchenyi Gimn., Sopron (2 ea. - 8. oszt.) - 56 fő
                     Fertőszéplak (1 ea. - 5-8. oszt) - 19 fő
december 5.   Széchenyi Gimn., Sopron (2 ea. - 7. oszt.) - 58 fő
                     Pereszteg (1 ea. - 5-8. oszt) - 28 fő
december 6.   Petőfi Ált. Isk., Sopron (2 ea. - 6. oszt.) - 52 fő
                     Szt. Orsolya Gimn., Sopron (1 ea. - 6. oszt.) - 30 fő
december 7.   Sopronhorpács (2 ea. - 5-6. és 7-8. oszt.) - 50 fő
december 8.   Tóth A. Ált. Isk., Sopron (1 ea. - 5-8. oszt.) - 32 fő
                     Fertőrákos (1 ea. - 5-6. oszt.) - 23 fő
                     Ágfalva (1 ea. - 5-8. oszt.) - 21 fő
december 9.    Petőfi Ált. Isk., Sopron (2 ea. - 5. oszt.) - 53 fő
                     Egyházasfalu (1 ea. - 5-8. oszt.) - 30 fő
december 12.  Berzsenyi Gimn. (Líceum), Sopron (2 ea. - 6-7. oszt.) - 61 fő
december 13.  Berg Gusztáv Szki., Kapuvár (2 ea. - 9-10. oszt) - 50 fő
                     Szt. Orsolya Gimn., Sopron (1 ea. - 6-7. oszt.) - 32 fő
december 14.  Harka (2 ea. - 5-8. oszt.) - 60 fő   

2017.
január 5.       Hild J. Szki., Győr (3 ea. - 9-12. oszt.) - 82 fő
január 6.       Mezőörs (3 ea. - 5-6., 7-8. és 9-11. oszt.) - 91 fő
január 9.       Kőszeg (1 ea. - Ev. Mezőgazd. Szki.) - 30 fő
                   Kőszeg (Béri Balog Ált. Isk. - 2 ea., 5-8. oszt.) - 52 fő
január 10.     Sopronkövesd (1 ea. - 5-8. oszt.) - 32 fő
                   Bécs (Ausztriai Magyar Pedagósok Szövetsége, - 1 ea. - 5-8. oszt.) - 25 fő
január 11.      Kőszeg (Szt. Margit Gimn., 3 ea. - 5-11. oszt.)  - 87 fő
január 12.      Szombathely (Nyitra U.-i Ált. Isk. - 1 ea. - 6. oszt. ) - 25 fő
                   Deák Téri Á. I., Sopron (2 ea. 6-8. oszt.)  - 54 fő
január 13.      Csepreg (2 ea. - 6-8. oszt.) - 53 fő   
január 27.      Pápa (Türr István Gimn., 2 ea. - 9. és 11. oszt.) - 58 fő

március 17.    Deák Téri Ált. Isk. (a nevelőtestület továbbképzési napja) - 52 fő pedagógus   

május 23.      Weöres Sándor Színház, Szombathely - TÉR-ERŐ drámapedagógiai programhét
                     (Bolyai Isk., 2 ea.) - 113 fő                  

                                                                                      ---> 33 iskola, 69 előadás, 2125 fő résztvevő

Kedvcsinálóként itt egy részlet a történet kezdetéről Anna Gavalda regényéből:

Utálok suliba járni.
Az égadta világon semmit nem utálok így.
És ezzel még keveset mondtam.
Rámegy az életem.

Hároméves koromig, ki merem jelenteni, boldogan telt az életem. Igazából már nem emlékszem, de azt hiszem, jól elvoltam. Játszottam, megnéztem A kis barna maci DVD-met tízszer egymás után, rajzoltam, ezer történetet kitaláltam Haspókról, a plüsskutyámról, akit imádtam. Anyám szokta mesélni, hogy órák hosszat elő se jöttem a szobámból, benn szövegeltem magamnak. Ebből szűröm le, hogy boldog lehettem. Abban a korszakomban mindenkit szerettem, és azt hittem, mindenki szereti egymást. Aztán három és fél éves koromban, bumm, beírattak.

Úgy rémlik, első reggel még nagyon készségesen vonultam el. A szüleim nyilván az agyamat mosták egész nyáron: „Jajdejó, hogy ilyen nagy vagy már, és járhatsz arra a gyönyörű helyre!” „Nézd csak, itt ez a remek hátizsák, ebben hordhatod a holmidat!” Ment a nagy ugyulugugyulu… Rémlik, hogy nem is sírtam. (Kíváncsi természet vagyok. Azt hiszem, látni akartam, milyenek ott a játékok, milyen legójuk van…) Rémlik, hogy el voltam ragadtatva, otthon jól beebédeltem, aztán meg sem álltam a szobámig, hogy elmesélhessem Haspóknak, milyen remekül telt a délelőtt.

Ó, ha a jövőbe látok, kiélveztem volna ezeket az utolsó boldog pillanatokat, mert onnantól jóvátehetetlenül sisiklott az életem.
– Gyerünk – mondta anya.
– Hová?– Hová, hová… Hát be.
– Nem.
– Tessék?
– Nem megyek többet.
– Vagy úgy… Miért?
– Mert már voltam, körülnéztem, ennyi elég belőle. A szobámban meg annyi dolgom van. Megígértem Haspóknak, hogy feltalálok neki egy különleges gépet, hogy kikaparhassa vele az ágyam alól az összes odatemetett csontját, nem érek rá.

Anya letérdelt mellém, én a fejem ráztam.
Anya erősködött, én elkezdtem bőgni.
Anya fölemelt, én elkezdtem üvölteni.
Erre megütött.

Először életemben. 
Bizony.
Hát így kezdtem én közösségbe járni.
Elkezdődött a rémálom.

Ezt az ügyet a szüleim kismilliószor előadták már a fülem hallatára. A barátaiknak, a tanítónőknek, a tanároknak, a pszichológusoknak, a logopédusoknak, a nőnek a pályaválasztási tanácsadóban. És minden alkalommal belém nyilallt, hogy örökre adósa maradtam Haspóknak a csontdetektorral.

Most tizenhárom éves vagyok és hatodikba járok. Na ez az. Hoppá. Máris elmagyarázom, fölösleges az ujjatokon kiszámolni. Kétszer buktam: először még az elején, a felsős előkészítőben, másodszor hatodikban.

Képzelhetitek a cirkuszt otthon az iskola miatt… Anyám sír, apám ordít velem, vagy fordítva, anyám ordít, apám hallgat konokul. Kikészülök ezektől a jelenetektől, de mit tehetnék ilyenkor? Mit mondhatnék nekik? Semmit. Semmit, mert ha kinyitom a szám, akkor szabadul csak el igazán a pokol. Rákezdik, mint a papagáj: „Igyekezz!”
„Igyekezz!”
„Igyekezz!” „Igyekezz!” „Igyekezz!” „Igyekezz!”

Jól van, megértettem! Nem vagyok teljesen kretén, álljon meg a menet. Igyekeznék én, csak nem jön össze, ott a gond. Nekem mintha kínaiul papolnának az iskolában. Egyik fülemen be, a másikon ki. Elhurcoltak kismillió orvoshoz, vizsgálják ki a szememet, a fülemet, sőt az agyamat. És iszonyatos időpocsékolás után mit állapítottak meg az okosok? A koncentrálással van problémám. Nekem mondják! Én pontosan tudom, mi a bajom, ha bárki kérdezné. Nekem nincs problémám. Egy szál se. Közöm sincs az egészhez.
Nincs közöm az egészhez. Pont.
 

35 kiló remény

35 kiló remény

Utálok suliba járni. Az égadta világon semmit nem utálok így. És ezzel még keveset mondtam. Rámegy az életem. A 35 kiló remény egy kiskamasz története, akinek remek a kézügyessége, hatalmas a szíve, de iskolába járni nagyon nem szeret, hiszen nem igazán tud megfelelni az ottani követelményeknek. Bármit megszerel, szívesen segít...