Hírek - 2017. február 14.Macbeth: az öldöklés árnyéka

- A Macbethben olyan kor tárul élénk, ahol a központi szereplő csak katona lehet. Seregek vonulnak, tartós háború dúl, de a harcok színtere mögött (a hátországban) a civil világ is működik valahogy. Tudathasadásos, érzékeny, fájó, sajgó „polgári élet” zajlik, melyre az öldöklés árnyéka vetül – ecsetelte az előadásról alkotott elképzeléseit Pataki András, aki William Shakespeare Macbeth című drámáját állítja színpadra a Soproni Petőfi Színházban. A bemutató február 25-én lesz a teátrumban. Próbán jártunk, és hallgattuk a rendezőt.

Pataki András a mű kapcsán arról is beszélt: ha az ember a világtörténelem kerekén forgat egyet, helyenként a történések hasonlóak, és nem igazán lehet kódolni, hol is vagyunk éppen. Mint ahogy a saját életünkben is adódhatnak olyan baljós forgatókönyvek, amikor el kell gondolkodnunk ezen, ám korántsem sem biztos, hogy az adott pillanatban könnyű erre rájönni.

-  Nem akarjuk a XI. századba visszahelyezni Shakespeare egyébként is később született művét, amely tartalmát, problematikáját, világát nézve a kitűnő szerző egyetemes éleslátását tükrözi. Ez számos megközelítési módot engedélyez nekünk anélkül, hogy a drámai konfliktusrendszerek, szövegek, szituációk halmazának tartalma bármilyen módon csorbulna. Az I. világháború világát idéző háttér azért lehet izgalmas, mert a háborúzás kiterjesztése és a világ egész területére való átterjesztése itt vált át egyértelműen új dimenzióba. Olyan állapotra, amikor a halál lesz a hatalomgyakorlás szisztematikus és az egész világot átfogó eszköze. A Macbeth ősi szövegeket, helyzeteket idéző jóslatai a gonosz burjánzásáról, a gonosz világ feletti hatalmának újrapozicionálási kísérletéről szólnak. Ezek a jóslatok pedig önbeteljesítővé válhatnak, ha az ember az ördöggel cimborál -  mondta a rendező arról, miért az első világháborút idéző korba helyezte a művet.

Az olvasópróbán ez hangzott el a műről:

http://www.soproniszinhaz.hu/hirek/702-olni-bun-vagy-dicsoseg-.html