Hírek - 2017. február 22.Macbeth: háború a hatalomért

- A háború vált a XX. század elejének hatalomgyakorlási módjává, ezért helyeztük a Macbethet az I. világháború hangulatát idéző korba, katonai légkörbe. Kimondottan nem modernizáltuk Shakespeare művét, de mai gondolatokkal értelmeztük - mondta Pataki András rendező, a tragédia sajtónapján. A produkció bemutatója február 25-én lesz.

A soproni teátrumban lassan tíz éve nem volt Shakespeare-bemutató. Az idei szezonban az író egyik legerőteljesebb, ugyanakkor a legrövidebb tragédiáját tűzik műsorra.

Pataki András hozzáfűzte: a háborús háttér, a vezetők viselkedési módja, magatartása azért is lehet izgalmas, mert a háborúzás kiterjesztése és a világ egész területére való átterjesztése a XX. század elején vált át egyértelműen új dimenzióba. Olyan állapotra, amikor a halál lesz a hatalomgyakorlás szisztematikus és az egész világot átfogó eszköze. A szereplőket látva találhatunk hasonlóságot a ma emberének bizonyos típusaival. A hatalom utáni vágy, az elvtelen karrierizmus, amely jellemzi például Lady Macbethet és az egész tragédiát, a mai napig egyetemes probléma. A rendező szerint, ha ezt nyitott szívvel veszi tudomásul a közönség, akkor a nyugtalanság vehet erőt mindenkin. Az ember nem változik, nem tanul a sorsából és ez is tükrözi a szerző éleslátását, tette hozzá.

A darabot Katona Imre, a színház vezető dramaturgja alkalmazta mai színpadra. Ahogy megfogalmazta: olyan cselekvésekre ösztönző szöveget szeretett volna létrehozni, amely segíti a szereplőket az eredeti mű üzenetének, a jellemek mozgatórugóinak megértéséhez, továbbgondolásához. Kisebb kihagyásokkal 2014 nyarától kezdve egészen 2016 augusztusáig dolgozott a szövegkönyvön.

Demcsák Ottó koreográfus arról beszélt, hogy alkalmazkodva a rendezői koncepcióhoz alakította ki a táncokat, mozgásokat. Véleménye szerint a darab magában hordozza azt az üzenetet, az ember nem szövetkezhet a jelenkort is átható rontó erőkkel.

A Macbethben a főszereplők a hatalomvágy, az árulás, a vérontás, a gátlástalanság, az emberi lélek és jellem torzulásának emblémáiként ismertek.

A soproni előadásban a címszerepet Ács Tamás alakítja. Mint mondta: a próbák alatt teljesen a szerepére összpontosított, hogy bemutassa Macbeth belső útját. 

– Ő az előadásban katona, határozott értékrenddel, tartással. A darab elején kap egy jóslatot és ennek következményeként a tisztességes jelleme folyamatosan felszámolódik, a végére pedig mint ember, teljesen megsemmisül, meghasonul önmagával. Ezt a folyamatot szeretném bemutatni - hangsúlyozta.  

Lady Macbeth szerepét Molnár Anikó formálja meg. Megfogalmazása szerint a színésznők számára jelentős és vágyott feladat az ármánykodó, gonosz karakterek megformálása. Aláhúzta: ebben az esetben nem feltétlen a szerep lelki változásainak, jellembeli útjának a megjelenítése a hangsúlyos, hiszen egy eleve hibás erkölcsi értékrendű nőről van szó. Amint változik a helyzet, úgy igyekszik mindent a maga hasznára, céljainak elérésére fordítani. Ez pedig izgalmas kihívásokat, új módszereket tartogatott számára a próbák alatt.

Az első boszorkány szerepében Horváth Zsuzsa látható. Öröm volt számára találkozni ezzel a karakterrel, akinek szerinte minden szava mellbevágó, lelkileg megrázó és a történet szempontjából meghatározó indítást ad a darabnak.

Kovács Frigyes Macduffot formálja meg. Ő arról is beszélt, hogy a színészek gyakran keresik a darabokban azokat a dramaturgia fordulópontokat, amelyek jelentőssé tehetik a szerepüket. Ő két ilyen részt is talált maga számára, ezeket a szerző beleírta a műbe, ám a rendezői megközelítés szempontjából sikerült még egyet találniuk és ez tovább inspirálta a munkát.

Horányi László Duncan, skót király és az Orvos szerepét alakítja. Úgy érzi, a két szerep bár különálló, némiképp összetartozik abban: ábrázolni lehet azt is, amikor a hatalom az ártó tulajdonságokat, a veszélyeket, érdekharcokat nem veszi észre és mindeközben azt sem tudni, kinek van joga szólni és cselekedni ilyen helyzetben.     

A szombati premier szünetében Intermezzo címmel Mezei Zsuzsa festőművész kiállítása nyílik meg a Soproni Petőfi Színházban. A tárlatot Schey Andrásné, a Soproni Füzetek szerkesztője ajánlja a közönség figyelmébe.

 

Fotók: Torma Sándor

William Shakespeare

MACBETH

(tragédia)

Szereplők:

Macbeth:    Ács Tamás
Lady Macbeth:    Molnár Anikó
Duncan, skót király, Orvos:    Horányi László
Malcolm, a fia:    Papp Attila
Macduff:    Kovács Frigyes (Jászai-díjas)
Banquo:    Horváth László
Ross:    Savanyu Gergely
Lennox:    Sárdy Zoltán
Lady Macduff:    Szőcs Erika
Első boszorkány:    Horváth Zsuzsa (Jászai-, Aase- és Déryné-díjas)
Második boszorkány:    Szlúka Brigitta
Harmadik boszorkány:    Szalai Dóra
Angus, Első látomás:    Orbók Áron
Seyton, Második látomás:    Major Zsolt
Keithness, Harmadik látomás:    Farkas Tamás
Udvarhölgy:    Simon Andrea
Macduff kisfia:    Fajkusz Benedek
Donalbain:    Horváth Dávid
Fleance:    Horváth Soma András
Szolga:    Szarka László
Trombitás:    Horváth Tamás
Dobos:    Stöckert Ádám / Vida Mihály

Valamint: Horváth Renáta, Sasvári Krisztina, Szabó Barbara Szofia, Bolla Bence, Füsi Zsolt,
Rovó Péter, Szalai Ákos

Mai színpadra alkalmazta: Katona Imre
Díszlet: Pataki András
Jelmez: Szélyes Andrea
Fényterv: Szakál Attila
Koreográfus: Demcsák Ottó (Harangozó-díjas)

Rendező: Pataki András