Hírek - 2021. július 14.Ábrahám Pál, a műfaj megújítója

- Valóban világszinten újította meg ezt a műfajt. Keverte a magyar operett hangzásvilágát az amerikai dzsessz, és az 1930-as évek szving stílusával. A zenekarok ehhez kialakított modern hangszereléssel játszották műveit, slágereit, s ezek nem túlzás, de tényleg meghódították a kontinenseket. Ábrahám Pál életműve túlmutat egy korszakon, minőségében, színvonalában, egyedülállóságában ma is képes magas szinten, igényesen hatni - mondta Oberfrank Péter Liszt-díjas, érdemes művész, a Soproni Petőfi Színház zenei vezetője, aki a most készülő Bál a Savoyban német nyelvű produkció karmestere lesz. A fertőrákosi barlangszínházi előadásban a Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekara tagjai és könnyűzenészek egyaránt játszanak. A szabadság évadában a leghűségesebb város teátrumában magyarul látható a darab.

Oberfrank Pétertől megtudtuk: Ábrahám Pál olyan időszakban mert változtatni, újítani az operett műfaján, amikor Kálmán Imre és leginkább Lehár Ferenc gyakran operai minőségben megírt művei jelentették a biztos sikereket, a műfaj mércéjét. Ábrahám, aki komolyzenésznek készült, járt is a Zeneakadémiára, az akkori divatos zenékre, táncokra, azoknak a ritmusaira, bing-bandes hangzásvilágára, hangszereire - mint a bedzsó, dob, zongora, valamint rézfúvósok - kezdett el szving, charleston, foxtrot, pasodoble, tangó stílusban dalokat írni. Ez a fajta dzsesszes, akkor tényleg forradalminak ható amerikás bárzenei hangzás-és dallamvilág, stílus, a hangszerelések színesítése, azonnal elnyerte a közönség tetszését. Megírt tizenhét operettje közül több világsiker lett. A Viktória és a Hawaii rózsája -  utóbbit 67 európai színházban játszották egyszerre, s számtalan nyelvre lefordították - mellett a legtöbbet játszott alkotása a Bál a Savoyban volt, amelyből 1934-ben film is készült a Hunnia Filmgyárban. Ezt a művét 1933 decemberében mutatták be a budapesti Magyar Színházban, de előtte meghódította Európát: Berlintől Londonig, Bécsig és Athénig csaknem minden nagy fővárosban játszották.     

- Maradt fenn felvétel a Bál Savoyban eredeti, 1932-es berlini szereposztásából. Alpár Gitta Madeleinet, Bársony Rózsi Parker Daisyt és Dénes Oszkár Musztafa bejt játszotta abban. Az a fajta dzsesszes hangszerelés akkor valóban újnak, katarzist adónak számított. Akadt olyan időszak, amikor Budapesten 16 ősbemutatót tartottak, minden színház csábította a nézőket, s a legmaradandóbbnak, legsikeresebbeknek Ábrahám Pál művei bizonyultak. Megérezte a kort, a két világháború közötti időszak hangulatát, életérzését, érzelmeit, azt fajta szabadság, jobb élet, boldogság utáni vágyat, melyeket ezek az amerikai zenék hordoztak. Érzelmek, robbanó ritmus, fanyar humor és sokszínűség jellemzi dalait - tette hozzá Oberfrank Péter, aki 18 tagú zenekart vezényel a Bál a Savovyban előadásban. Természetesen megtartják a számok sokféle stílusát, hangszerelését. Big-bandes hangzásvilággal hallhatják a nézők a nagy slágereket. A karmesternek egyébként Madelaine és Daisy duettje az egyik kedvence a műből, de nagyon szereti Muszta bej dalait is.
      
Arra a kérdésre, hogy a műfajban Ábrahám Pál elfoglalhatta-e a megfelelő, megbecsült helyét, a zenei vezető azt válaszolta, játsszák a műveit, a hatalmas sikerű operettjeit ma is, filmek készültek belőlük, slágerei generációkat kísérnek el. Népszerűsége töretlen. Bár sorsa tragikus volt, pályafutása a zsidóüldözések közben megromlott egészsége miatt kettétört, dalai, a műfajt megújító művei a legnagyobb magyar operettszerzők panteonjába írták be a nevét.     

 Fehér kesztyűben vezényelt 

A kalandos és tragikus sorsú szerzőt pályafutása csúcsán egész Németország ünnepelte, a német nyelvterületen egy-egy este 35–40 színház játszotta darabjait. Egy év múlva a fasizmus uralomra jutása után viszont a német újságok már nem írták le Ábrahám Pál nevét többet. Előfordult, hogy nem engedték be abba a színházba, ahol darabját játszották. Ekkor tört ketté igazából a pályafutása, s kezdődött állandó menekülése egy rendszer és megromlott idegrendszere, depressziója miatt önmaga elől. Hosszú ideig kórházban ápolták. Az utókor őrzi emlékét, legendáját, halhatatlan dalait, s azt, hogy színházi bemutatóinak első előadásait személyesen vezényelte mindig, mégpedig fehér kesztyűben.