Hírek - 2020. december 15.Billy Kilson, a dob varázslója

Világszintű minőséget képviselő fesztiválokra, koncertekre jellemző, ahány Grammy-díj felvonulhat a harmadik SopronDrumon jövő nyáron a fertőrákosi barlangszínházban. David Sanborn hatszor, Stanley Clarke négyszer nyerte el a legrangosabb zenei trófeát. Mellettük a David Sanborn Acoustic Band tagjaként színpadra lépő Billy Kilson dobos is részesült már ilyen elismerésben. Ám nemcsak zenél, hanem július 16-án pályafutásának egyik fontos céljaként a Soproni Petőfi Színházban mesterkurzust tart a fiataloknak. Ők pedig elmondhatják, hogy Grammy-díjas dobostól tanultak, ugyanis amikor Billy Dave Holland basszusgitárossal, nagybőgőssel dolgozott, akkor a csapattal együtt elnyerték a kimagasló zenei teljesítményért járó gramofont ábrázoló szobrot, mégpedig kétszer. Az Overtime és a What Goes Around nagyszerű lemezekért jutalmazták a formációt. Ide vezet a kiválasztottság, és persze a napi 14 órai gyakorlás.  

"- Tudtam belül, a lelkemben, hogy dobos akarok lenni. Anyám azt mondta, érezte ezt korán, már a méhében vertem a ritmust - mindig rugdostam." Azóta sok idő telt el, s Billy Kilson a műfaj egyik sztárjává vált. Változatos stílusokban, fergeteges technikával képes a hangszerén játszani. Jövőre a harmadik SopronDrumon nemcsak a David Sanborn Acoustic Band tagjaként lép fel, hanem oktatja is a fiatalokat.  

Billy Kilson dzsesszdobos, oktató és zeneszerző meglepő rögtönzéseiről, energikus színpadi jelenlétéről ismert. A legnagyobbak között tartják számon, s egyik motivációja az, hogy amit megtanult, elért, azt megossza a tanítványaival.
 
Mint a legtöbb dobos, Billy Kilson is otthon kezdett ismerkedni a ritmusokkal.  A konyhában edényeken, serpenyőkön botokkal, gallyakkal "gyakorolgatott."  Édesanyja látva fia zene iránti érdeklődését beíratta a trombitások óráira. Billy később harsonára váltott, majd tizenhatodik születésnapjára megkapta élete első dobfelszerelését.
 
Középiskolásként a Marylandi Tehetségek Intézetébe járt. Itt hallott először a Berklee Zeneművészeti Főiskoláról, ahová szeretett volna eljutni. Nem sokkal ezután, tizenhét évesen elment a Shenandoah Zenei Táborba és meghallgatta Stanley Clarke egyik felvételét amelyben az amerikai dzsesszdobos, Tony Williams szerepelt. Majd rálelt Miles Davis kompozíciójára. Abban szintén játszott Tony. Billyt elbűvölte a dobos stílusa. Szerette volna megtanulni a technikáját, ritmusvilágát. Ekkor megtudta, hogy Tony Williams tanára Alan Dawson volt, aki egy időben a Berklee-ben tanított és vállal magántanítványokat. Billy nem kételkedett abban, milyen útra lépjen.

A középiskola után a Berklee Zeneművészeti Főiskolán tanult és persze magánórákra járt Alan Dawsonhoz, aki úgy bocsátotta útjára, már mindent megtanított neki, amit tudnia kell. A fiatal dobos napi 14 órát gyakorolt, hogy egyik példaképének, Tony Williamsnek nyomdokaiba tudjon lépni.

Mindemellett Billy életére, pályafutására nagy hatással volt édesanyja.


 "Megtanította nekem, hogy legyen hit, összpontosítás, koncentráció, figyelem és bármi elérhető. Ő az egyetlen ember, aki hitt bennem és bátorított. Minden sikeremmel neki tartozom " - mondta Billy Kilson egy interjúban.

Azóta Billy Kilson hangszerének egyik mesterévé vált. A legmagasabb kategóriájú és minőséget képviselő dobosok között emlegetik a nevét. Olyan zenészekkel dolgozott, turnézott együtt, mint Bob James, David Sanborn, George Duke, Hank Jones, Ahmad Jamal, Dave Holland, Ron Carter, Larry Carlton, Philip Bailey, Jill Scott, Dianne Reeves, Michael Franks, John Mayer, Chris Botti és Sting.

A világhírű dobos, oktató, zeneszerző  a világ minden táján járva igyekszik megosztani tudását a fiatal generációval. Mindig azt mondja, hogy semmi sem nagyobb, mint a történelem minden egyes pillanatának, valamint a tudásnak a megosztása. Ez az egyik fő motivációja. Így érkezik majd a SopronDrumra játszani és tanítani.

 A virtuózítás jellemző játékára: Billy Kilson egy szólója Chris Botti and The Philadelphia Orchestra koncertjéről: