Hírek - 2020. szeptember 3.A padlás: készek a jelmezek 

A retró hangulatot, a nyolcvanas évek korhű világát, figuráit megidéző jelmezeket készített A padlás című nagyon várt előadáshoz Szélyes Andrea a Soproni Petőfi Színházban. Mindemellett a darabban felbukkanó szellemek öltözékét a mesék fantáziadús világa inspirálta. A rendező a Jászai-díjas Pataki András, a koreográfus Szakál Attila. A Rádiós szerepében Papp Attila látható. A produkció októbertől szerepel a leghűségesebb város teátrumának műsorán. 

Kevesen tudják, Szélyes Andrea színésznőnek készült, játszott és játszik is színpadon, 1992-től a Marosvásárhelyi Ariel Színház tagja. Sopronban az elmúlt nyolc évben kezdett el dolgozni jelmeztervezőként. A közönség olyan emlékezetes előadásokban találkozott az általa tervezett ruhákkal, mint Az üvegcipő, A Hatalmas Színrabló, A revizor, Ha mi holtak feltámadunk, Liliom, Őszi szonáta, Táncrapszódia, Macbeth, The Blues Brothers – The Hungarian Show, Ármány & szerelem, Diótörő, A szving meg a tangó, Tied a világ!  Hétszínvirág, A gyertyák csonkig égnek, Valahol Európába és a rövidesen színpadra kerülő A padlás című félig mese, félig musical jelmezeit is ő tervezi.

Összesen 14 öltözék készül a darabhoz, s mivel a rendező a történetet 1986-ba viszi, amikor megszülettek a legendás előadás dalai, így a jelmezek ezt az évet idézik meg korhűen. A szellemek által képviselt transzcendes világot mesés hangulatot árasztó színes ruhákkal varázsolják elő.  

Arra a kérdésre, mi inspirálja munka közben, a mű, a rendező vagy a színész, táncos, akin látja majd a ruháit, Szélyes Andrea azt válaszolta: mindez együtt indítja el benne az alkotói folyamatot. A rendezővel egyeztetik, milyen stílusban képzeli a darab jelmezvilágát. Meghatározó a színész személyisége, jelleme, alkata, hiszen bizonyos ruhák nem mindenkinek állnak jól, vagy akad, aki nem tudja azokat viselni. Neki az segít, hogy színpadi emberként, színészként tudja, milyen jelmezekben lehet könnyen mozogni, melyek a kényelmetlen darabok, kiegészítők. A mű és a díszletek ismerete is szükséges ahhoz, hogy a jelmezek megerősítsék, kiegészítsék a látványvilágot. A szereplők személyiségjegyei, tulajdonságai, a történetbeli motivációi is befolyásolják, milyen lesz az összhatás a ruhák terén. Ebben az esetben nem volt nehéz dolga, hiszen egy pontosan megadott időszakot, a nyolcvanas éveket kellett megjelenítenie, az akkori évekre jellemző foglalkozásokat, társadalmi csoportokat,  politikai szereplőket tükröző öltözködési stílussal. Ezen kívül még arra is figyelnie kellett, hogy egyes figurákat levegőbe emelnek, a reptetésnél pedig különösen fontos, hogy a jelmezek ne akadályozzák a hevederek, kötelek biztos rögzítését. 

A soproni előadásban a Rádióst Papp Attila játssza. Sünit Molnár Anikó formálja meg, a Mamókát Szőcs Erika alakítja, Barrabás–Révész szerepében Marosszéki Tamás látható. A  Herceg Savanyu Gergely, a Lámpás Orbók Áron, a Kölyök Kisfaludy Zsófia, a Meglökő Kiss Noró lesz. Témüllerként Major Zsolt, Detektívként a Jászai-díjas Kovács Frigyes lép színpadra. Az Üteg Rovó Péter, Robinson Mikó István. A koreográfus és szcenikus Szakál Attila, a jelmeztervező Szélyes Andrea. A díszlet Pataki András munkája. A fénytervező Kovács Ferenc. A korrepetitor Sárdy Barbara, a kreatív munkatárs Pomezanski György, a rendezőasszisztens Simon Andrea, az ügyelő Horváth Dávid.