Hírek - 2020. szeptember 1.A padlás: varázslatos hangzásvilág

A padlás produkció országos történetében először fordul elő, mégpedig a Soproni Petőfi Színházban októbertől, hogy nem felvett alapról, hanem minden egyes előadáson 25 tagú zenekaros kísérettel szólalnak meg a legendás dalok. Presser Gábor a darab zeneszerzője és Holló Aurél, az Amadinda együttes tagja készítette ezt a szimfonikus változatot még 2009-ben. A darab mai próbáján Oberfrank Péter, a teátrum zenei vezetője már gyakorolta a számokat a színészekkel. Mint mondta: a hangzásvilág gazdagságában más dimenzióba helyezi ezt az átiratot, s nagyon örül annak, hogy így, ilyen igényességgel szólalhat meg ez a mű a leghűségesebb városban. Próbán jártunk, zenei titkokat hallottunk.

A hűség évadának a közönség által legjobban várt bemutatója A padlás című félig mese, félig musical. A stáb is nagyon készül erre a produkcióra, a kulturális intézmények bezárása után Pataki András Jászai-díjas rendező vezetésével júniusban kezdték el újra próbálni a darabot a Soproni Petőfi Színházban. Az alkotók szándéka szerint abban az évben, 1986-ban játszódik a közismert történet, amikor megszülettek az előadás dalai. Elhangzanak olyan slágerré vált számok, mint az Itt vagyunk, a Fényév távolság, a Valahol, a Szilvásgombóc, az Utána repülünk és az Enyém a pálya.

Presser Gábor, Sztevanovity Dusán és Horváth Péter műve töretlen népszerűségnek örvend az 1988-as budapesti bemutató óta. Érdekesség, hogy akkor anyagi okok miatt – nem volt elég pénz a zenekarra –  maga a zeneszerző játszotta fel minden hangszeren a dalokat és azt illesztették össze zenei alapként a Vígszínházban. Később Presser Gábor és Holló Aurél elkészítette a darab szimfonikus zenekarra írt változatát. Most a leghűségesebb városban ez kerül színpadra, mégpedig a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar tagjainak a közreműködésével, úgy, hogy minden egyes előadás alkalmával ők játsszák el a dalokat a színpadon kialakított tetőn. A darab három évtizedes történetében így még egyetlen színház sem állította ki zeneileg ezt a művet. A zenei vezető és egyik karmester Oberfrank Péter Liszt-díjas, érdemes művész, a másik karmester Tassonyi Zsolt lesz. 

- Motívumaiban, díszítettségében, tagoltságában, színeiben, hangulati gazdagságában teljesen más dimenzióba helyezi a dalokat ez az átirat, amely így a modern musicalek hangzásvilágát idézi. A közönség is érzi, hallja majd a különbséget a harminc évvel ezelőtti, akkori technikával készült zenei alap és egy zenekaros feldolgozás között. A padlás slágereinek a titka szerintem az, hogy mérhetetlenül emberi és érzelemgazdag, s mindemellett megtartotta a nemes egyszerűséget, őszinteséget, a gyermeki mesevilág atmoszféráját - mondta Oberfrank Péter, akitől megtudtuk: a soproni előadásban öt fafúvós, öt rézfúvos hangszeres zenész, tíz vonós, három ütős, egy billentyűs és egy gitáros játszik majd.   

Az előadásban a Rádióst Papp Attila játssza. Sünit Molnár Anikó formálja meg, a Mamókát Szőcs Erika alakítja, Barrabás–Révész szerepében Marosszéki Tamás látható. A  Herceg Savanyu Gergely, a Lámpás Orbók Áron, a Kölyök Kisfaludy Zsófia, a Meglökő Kiss Noró lesz. Témüllerként Major Zsolt, Detektívként a Jászai-díjas Kovács Frigyes lép színpadra. Az Üteg Rovó Péter, Robinson Mikó István. A koreográfus és szcenikus Szakál Attila, a jelmeztervező Szélyes Andrea. A díszlet Pataki András munkája. A fénytervező Kovács Ferenc. A korrepetitor Sárdy Barbara, a kreatív munkatárs Pomezanski György, a rendezőasszisztens Simon Andrea, az ügyelő Horváth Dávid.